Snön kostade SJ mer än 300 miljoner

Tågkaos för SJ i vintras.
NYHETER

Tågkaoset under vintermånaderna förra året kostade SJ 362 miljoner kronor.

Bara i december förra året betalade SJ ut 54 miljoner kronor i resegarantiersättning.

– December blev en förlustmånad, säger SJ:s vd Jan Forsberg på en presskonferens.

SJ:s resultat före skatt för helåret 2010 uppgick till 406 miljoner kronor, en minskning med över 200 miljoner kronor jämfört med 2009.

Nettoomsättningen förra året uppgick till 8,6 miljarder kronor, enligt företagets bokslutskommuniké.

Miljoner i resegarantiersättning

I december förra året betalade SJ betalade ut 54 miljoner kronor i resegarantiersättning. För februari förra året, också en besvärlig månad i tågtrafiken, betalade SJ ut 23 miljoner kronor.

85 procent av de som fick ersättning valde ett värdebevis. Den som vill ha ersättning i pengar får bara halva ersättningen jämfört med de som tar ett värdebevis.

Missnöjda med årets slut

Resultatet för sista kvartalet 2010 var 17 miljoner före skatt, att jämföra med kvartal två och tre med 340 respektive 169 miljoner. Första kvartalet 2010 fick SJ ett minusresultat på 120 miljoner.

– I grund och botten är kvartal fyra inte något vi är nöjda med trafikmässigt, både med att ta personer vart de vill komma och hur trafiken har fungerat, säger Forsberg.

Sämre punktlighet

Punktligheten har försämrats rejält under 2010. Bara 86 procent av tågen kom i tid och hela 66 procent av alla X2000-tåg. Under sista kvartalet 2010 var punktligheten för X2000 enbart 62 procent.

Med punktlighet menas tåg som var försenade mer än fem minuter.

SJ rår för cirka en tredjedel av de försenade tågen, enligt Forsberg. Resten är brister i infrastrukturen.

”Tränat trafikstörningar”

Trots vinterns problem anser SJ att man genom ett omfattande förbättringsprogram har kunnat ta hand om resenärerna på ett bättre sätt jämfört med tidigare.

– Vi har tränat trafikstörningar och utbildat 300 nyckelpersoner, säger Forsberg och redovisar hur mycket som har förbättrats inför årets vinter.

Enligt Forsberg klarade SJ ”hyggligt” av att hjälpa människor som drabbats av störningar till rätta.

– Trots ganska besvärligt vinterväglag har vi klarat att ta hand om människor på ett ganska bra sätt, säger han.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM