Varannan norsk pilot har somnat i cockpit

NYHETER

Nio av tio norska piloter har känt sig så slitna att de inte borde ha suttit i cockpit.

Och hälften av piloterna har somnat under färden.

Det visar en ny studie som nu skakar Norge.

Foto: Foto: Colourbox

389 av 1 100 norska piloter från SAS och Norwegian har anonymt svarat på 14 frågor om sina arbetsförhållanden, ställda av den norska NRK.

Varannan pilot uppger att de har sovit under färden, utan att meddela sina kollegor om tuppluren. Mer än en tredjedel har råkat ut för, eller varit nära, incidenter på grund av sin trötthet.

Så svarar de:

Kontrollerad vila

Oftast är det två piloter som arbetar tillsammans i cockpit. Det händer att de avtalar med varandra att sova, skriver NRK på sin hemsida.

– Att piloterna avtalar om att sova är en procedur som beskrivs som kontrollerad vila. Detta har hamnat i regelverket och är något man använder sig av under längre flygturer. På långdistansturer har man möjlighet att också sova i säng, och man har ofta med sig en pilot som avlöser, säger Aleksander Wasland vid norska flygförbundet till NRK.

Men många av de norska piloterna som somnat i cockpit, har gjort det utan att avtala om det med kollegan. De flesta uppger att det bara skett ”en gång” eller ”sällan”, men över två procent uppger att det sker ofta.

Åtta av tio norska piloter säger i undersökningen att de har begått fel i cockpit som en direkt konsekvens av sin trötthet.

”Skyldiga att kliva av”

Lennart Pöyhönen som är ordförande i Securitykommittén och medlem i Svenska Pilotföreningen säger till Aftonbladet att man i Sverige är medveten om problematiken med utarbetade piloter.

– Arbetsbelastningen är ju hög. Men som piloter är vi skyldiga att kliva av om vi känner att vi riskerar att hamna i fatigua tillstånd och bli trötta.

Han säger att arbetsgivaren också har en skyldighet att bedriva verksamheten på ett sådant sätt att piloterna inte somnar på sin post, att se till att schemaläggningen görs på ett bra sätt.

– Det är arbetsgivarens ansvar att se till att schemat inte är så hårt belastat att vi hamnar där.

ARTIKELN HANDLAR OM