Rekordvinst för Aftonbladet

Vd Anna Settman: Det är verkligen ett lagarbete

NYHETER

Aftonbladet är Sveriges största och mest framgångsrika dagstidning.

I går kom kvittot:

En vinst på 310 miljoner kronor under 2010.

Ett historiskt resultat som saknar motstycke i svensk dagspress.

Foto: BÖRJE TURESSON
Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och vd Anna Settman.

I dag har vi anledning att fira på Aftonbladet. Mitt uppe i den största omställningsprocessen för tidningsbranschen sedan tryckpressen uppfanns så gör Aftonbladet den högsta vinsten i företagets historia. 310 miljoner kronor – att jämföra med 197 miljoner år 2009.

Dessutom: under ett par månader 2010 var annonsintäkterna från Aftonbladets digitala utgåvor högre än från pappersutgåvan.

”Historiskt trendbrott”

– Det är unikt, ett historiskt trendbrott och något som vi troligen är ensamma i världen om, säger Aftonbladets vd Anna Settman.

Aftonbladet har fortsatt stort fokus på att utveckla papperstidningen, liksom en exceptionellt hög utvecklingstakt i digitala medier. Medielandskapet är för alltid förändrat. De flesta av er läser oss i dag i digitala format.

Sedan ett år tillbaka jobbar därför Aftonbladet enligt en ny affärsstrategi. Att vara störst handlar helt enkelt om att ha flest läsare – oavsett publiceringsform. Att vara mest framgångsrik handlar om att bäst utveckla de nya affärsmodellerna.

”Styrka inför framtiden”

– Det har flyttat vårt fokus från upplaga till räckvidd, ett mått som gör att vi kan jämföra antalet läsare på våra olika plattformar. Att vi redan nu gör sådana resultat i de digitala kanalerna är en styrka inför framtiden, säger Anna Settman.

Men varför går det så bra för just Aftonbladet?

Den viktigaste förklaringen är vår journalistik i kombination med Sveriges mest innovativa och drivna säljavdelning.

– Vår säljavdelning nådde all-time high 2010, säger Anna Settman stolt.

Aftonbladets journalistik skapade 2010 en historiskt hög totalräckvidd: 2,5 miljoner läsare – varje dag, enligt Sifos senaste mätning för december.

Flera nylanseringar

– Det var ett dramatiskt nyhetsår för Aftonbladet med OS, fotbolls-VM, prinsessbröllop, avslöjandet om arbetsmarknadsminister Littorin, ett superspännande riksdagsval, exklusiva Wikileaksavslöjanden, kungaskandaler och självmordsattentat i Stockholms julhandel. Vår enorma räckvidd visar att läsarna väljer Aftonbladet vid stora nyheter, säger chefredaktör Jan Helin

Aftonbladet gjorde flera nylanseringar 2010. Superlive på webben, nya huvudtidning med mer läsning på söndagar och nya bilagan Levande Historia är några goda exempel.

– Jag är oerhört stolt över hur min redaktion levererar vår journalistik i alla kanaler, blixtsnabbt där det behövs, mer genomarbetat där det är bättre. Det är en stor omställning vi gjort 2010 och vi ser fram emot att ta den vidare. Det är passionen för kvällstidningsjournalistiken som driver oss, säger Jan Helin.

”Ett lagarbete”

– Ja, det är tack vara alla medarbetare som så snabbt och framgångsrikt tagit till sig alla nya plattformar och skapar nya affärer såväl som nya produkter som vi lyckats. Det är verkligen ett lagarbete, säger Anna Settman.

Nu jobbar Aftonbladet intensivt med att göra tidningen ännu bättre i alla kanaler. Under våren sjösätts flera nyheter i papperstidningen. Samtidigt pågår redesign av aftonbladet.se och inom kort lanseras huvudtidningen på Ipad – där redan Sportbladet och bilagan Klick! finns. En utveckling som är möjlig tack vare goda resultat och trimmande i organisationen för att göra saker smartare.

– Aftonbladet är först i framtiden och viktigast för oss är att vara där läsarna är, när de allt snabbare byter vanor, säger Anna Settman.

Varför läser du Aftonbladet?

Miad Ballai, 26, egen företagare, Helsingborg:

– På aftonbladet.se får jag snabba nyheter. Jag får snabbt en bra överblick över vad som händer i världen. Ofta läser jag om Zlatan, och då brukar jag även kolla kommentarerna om honom.

Elly Stråle, 57, jobbar på Skatteverket, Mälarhöjden:

– Jag har alltid läst Aftonbladet, och det fortsätter jag med. Det är en bra gammal vana. Jag läser nästan alltid papperstidningen, den har ett så bra format tycker jag.

Daniela Westmark, 20, butiks­biträde, Stockholm:

– Jag läser nästan alltid på nätet, och ibland i mobilen. Vill jag ha en bra överblick och spektakulära

nyheter så är det på Aftonbladet jag hittar det. Jag läser mest för nöjes skull, och får information om vad som händer samtidigt.

Leif Einarsson, 55, byggledare, Linköping:

– Det säger sig självt: sporten. Sportbladet täcker det mesta, och den gör det bra. Jag önskar mig en Aftonbladetförsäljare som kom på helgerna.

Annelie Andersson, 52, sektions­chef, Gislaved:

– Det är en bra tidning! Den är tydlig och bra, i ett bra format. Jag läser papperstidningen varje kväll. Aftonbladet har dessutom bra och goda recept – dem gillar jag.