Så ska förra årets tågkaos undvikas

Foto: LOTTE FERNVALL
”Det vore synd att säga att vi kommer att klara det här galant”, säger Linda Thulin på Trafikverkets riksledning.
NYHETER

Med en snögeneral ska förra vinterns tågkaos undvikas.

I bästa fall.

– Det vore synd att säga att vi kommer att klara det här galant, säger Linda Thulin på Trafikverkets riksledning.

På Trafikverkets driftledningscentral för tågtrafiken i Stockholmsområdet — en av landets åtta ledningscentraler — blippar det grönt, vitt och rött på "Sveriges längsta dataspel". Så kallas spårplanen, 64 bildskärmar uppmonterade på en 50 meter lång, svängd vägg. Framför skärmarna där varje tåg i regionen kan följas direkt sitter en operativ chef med ett gäng trafikledare och trafikinformatörer.

Krisutredning

Efter förra årets snö- och köldkaos, då förseningarna i tågtrafiken fördubblades jämfört med en vanlig vinter, tillsattes en krisutredning.

Resultatet: Trafikverket satsar 400 miljoner kronor på ökad snöberedskap och skapar en "snögeneral".

– Det handlar om att höja beredskapen i organisationen, att vi följer läget på annat sätt än normalt, säger Linda Thulin, sektionschef på Trafikverkets riksledning.

”Lite bättre”

När SMHI i går gick ut med en klass 2-varning för omfattande snöfall i östra Götaland fanns snögeneralen på plats i Borlänge. Den borlängebaserade riksoperativa chefen för de åtta driftledningscentralerna är numera även snögeneral, när det behövs. Till sin hjälp får snögeneralen stöd beroende på läge, i går handlade det om en väderanalytiker.

Men vädergeneralen och de 400 miljonerna ändrar inte så mycket, om snökaoset slår till i år igen:

– Lite bättre är vi, men kanske inte så bra som resenären förväntar sig. Till nästa vinter tror jag att det kommer att fungera betydligt bättre, säger Linda Thulin.

ARTIKELN HANDLAR OM