Piskas av skrattande poliser

Mitt på gatan får kvinnan sitt straff av skrattande poliser

NYHETER

Kvinnan piskas av två skrattande poliser i videon på internet.

Orsaken är oklar, men det kan bero på att hon gick klädd i byxor. Självklart i Sverige, men i Sudan anses det "oanständigt".

50 sudanesiska kvinnor arresterades i går när de protesterade mot kvinnans spöstraff.

Videon lades först ut på Youtube, men togs snart bort av Youtube. I filmen ser man hur några åskådare bevittnar en knästående, skrikande kvinna när två skrattande poliser ger henne ett spöstraff. Enligt nyhetsbyrån AFP filmades händelsen för bara några dagar sedan.

50 kvinnor greps

Omkring 50 kvinnor som sett videon demonstrerade i går med plakat utanför justitiedepartementet i Sudans huvudstad Khartoum. När de vägrade flyttade sig arresterades de av polisen.

– Vi begär av myndigheterna att de ska upphäva artikel nummer 152 i brottsbalken, sade Rasha Awad, talesperson för organisationen Women Initiative.

Så här lyder artikel 152 i kapitlet om allmän ordning i Sudan: "Den som på offentlig plats utför en aktion, eller uppför sig på ett oanständigt sätt, eller på ett sätt som strider mot den allmänna moralen, som skapar anstöt, skall dömas till ett piskstraff som inte får överstiga 40 rapp, eller med böter, eller med båda."

Inte ovanligt

Lagparagrafen innebär att kvinnor som bär byxor kan straffas med 40 piskrapp. När journalisten Lubna al-Hussein greps för att hon gick klädd i byxor i juli 2009, blev al-Hussein världskänd eftersom hon vägrade betala de böter som hon avkrävdes. Senare betalade det sudanesiska journalistförbundet hennes böter, trots att al-Hussein motsatte sig det. Journalistförbundet har starka band till den sudanesiska regimen.

Att kvinnor drabbas av spöstraff i Sudan är inte ovanligt.

– Tiotusentals kvinnor drabbas av spöstraff på grund av den här lagen som inte ger dem chansen att försvara sig, säger Ishan Fageeri, ordförande i den sudanesiska organisationen Women Initiative.

Staten reglerar klädseln

Kvinnan på den nu aktuella videon har troligen dömts enligt artikel 152, men exakt vad hon straffades för är oklart.

Det är annars ovanligt i den muslimska världen med spöstraff på grund av klädsel:

– I Pakistan är till exempel långbyxor och tunika den traditionella dräkten för kvinnor, säger Jan Hjärpe, professor i islamologi.

Men i några muslimska länder, som Sudan, Iran, Saudiarabien och delar av Nigeria, reglerar staten kvinnors klädsel. Enligt Hjärpe är det väldigt diskutabelt om klädkoderna har något med Koranens texter att göra:

– Det baseras på en traditionalistisk tolkning av hadith-material, yttranden som tillskrivs Mohammed. Men det finns ingen enighet i den här frågan. Klädkoderna har blivit symbolfrågor för olika politiska motsättningar.

– De är ett sätt att motverka de feministiska grupper som finns och blir allt starkare i den muslimska världen, säger Hjärpe.

Får inte köra bil

Ett annat exempel på kvinnoprotester inträffade 2008 i Saudiarabien:

– Där är det förbjudet för kvinnor att köra bil. Som en medveten protest satte sig en grupp kvinnor i bilar och körde, berättar Jonas Svensson, universitetslektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Gårdagens protester i Sudan mot spöstraff på kvinnor organiserades av en gren av den sekulära kvinnorörelse, som funnits i landet ända sedan 1950-talet. Men rent allmänt har kvinnor en starkare ställning i Sudan än på många andra håll, förutsatt att de följer lagarna:

– Kvinnorna har alltid haft mer att säga till om i den islamistiska rörelsen i Sudan än i andra delar av världen. De islamistiska kvinnorna tillhör ofta överklassen och är högutbildade, säger Anne Sofie Roald, professor i religionsvetenskap vid Malmö högskola.

”Mannen har sista ordet”

Hon konstaterar att ställningen är mycket svagare för de kvinnor som är sekulära och inte delar islamisternas världssyn:

– Det som är problematiskt i Sudan är familjelagarna. De bygger på att mannen har sista ordet, säger Roald.

ARTIKELN HANDLAR OM