Nu träder en världsberömd rumpa fram

Foto: AP
Nu berättar Fiona Walker att det är hon som är modellen på den berömda bilden.
NYHETER

Hon hade 70-talets mest berömda bakdel.

Fast ingen visste vem hon var.

Men nu har rumpan fått ett ansikte.

– Den är min, säger Fiona Walker, 52.

Bilden togs på en tennisbana vid Birmingham University 1976. Det var en disig septembereftermiddag med perfekt ljus.

Gick snabbt

Den 28-årige fotografen Martin Elliot kunde aldrig ana att han just skulle ta sitt livs bild.

Fiona, hans flickvän, pluggade konst och tyckte att det var en kul idé och ställde upp som modell. Hon lånade en tennisklänning, ett racket och pappas gamla tennisskor.

Hon tog med sig ett gäng slitna tennisbollar som hennes hund brukade tugga på.

Själva tagningen gick på några minuter; det fanns ju inte så mycket att plåta.

2 miljoner kopior

Bilden, fräck och oskuldsfull på samma gång, sålde Elliot till en bildbyrå. Men han behöll copyrighten. Tur det.

Tennistjejen blev snart lika känd som Björn Borg. Som dock aldrig visade rumpan. Bilden gick i alla världens tidningar. Den trycktes upp som vykort och affischer. Till slut var man uppe i över 2 miljoner kopior. Elliot tjänade mer än 2,5 miljoner på bilden. En hisnande summa på den tiden.

Blir glad av den

Hon jagades av journalister. Men inte förrän nu när bilden ska visas på en tennisutställning i Birmingham träder hon fram:

– Bilden förtjänar sin plats i tennishistorien, säger Fiona som numera är trebarnsmor och arbetar som illustratör.

– Jag har kvar ett vykort med bilden. Och jag blir alltid lika glad när jag ser den.

– Mina ungar skryter om att det är deras mammas rumpa på den berömda bilden. Men det är knappt några som tror dem.

FAKTA

Rumpor vi minns

LINDEXRUMPAN: Lindex visar upp sina produkter på rumpor som orsakar oerhörda kränkningar. ”Vanligt folk ser inte ut så där!” dundrade den vanliga lättkränkta hopen och de som naturligtvis hade helt rätt i alla fall.
 

TEMPURRUMPAN: Sängföretaget marknadsförde sina sängar med en vacker, naken kvinna som låg utsträckt och vilade. Kränkta människor fick firman att kalla in en naken man i stället. Helt fel det också.
 

JÄRPHAMMARRUMPAN: 1995 kunde alla svenskar, oavsett om de ville det eller inte, begrunda Anna Järphammars rumpa på Ikeas reklamaffischer. Trots att många blev vederbörligt kränkta utsågs den till Årets reklambild.
 

NORGERUMPAN: 2004 gör Ikea i Norge en jättekampanj där Camilla Isenes och andra bidrar med sina bakdelar. Kränkta norrmän menar att kampanjen gör reklam för prostitution. Ikea hävdade dock att soffor och rumpor hör ihop.