På väg – att saabba allt

Betalar inte räkningar Produktionen har stått stilla

1 av 3 | Foto: Foto: ROGER LUNDSTEN
Saabs lokaler i Trollhättan.
NYHETER

Saab slirar farligt nära diket – igen.

Leverantörer får inte betalt och produktionen har stått stilla.

– Bara ett mirakel kan rädda Saab, säger Ferdinand Dudenhöffer, tysk professor och bilanalytiker.

Reklambyrån Lowe Brindfors, som arbetat med Saab genom kriserna i 19 år, hävdade i förrgår att de inte fått betalt sedan i december och därför har brutit samarbetet.

Samtidigt ströp transportföretaget DB Schenker leveranserna – och orsakade stopp i produktionen i fabriken i Trollhättan.

Nu släpper DB Schenker åter igenom de leveranser de får betalt för och bandet rullar. Men skälen till oro har inte minskat, enligt Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

– Betalar man inte sina räkningar har man allvarliga problem, säger han.

Utan pengar

Fordonskomponentgruppen samlar många underleverantörer till Saab. Hur många som inte fått betalt vet inte Svenåke Berglie.

– Vi i branschen vill inget hellre än att Saab ska överleva. Men inte till priset av att underleverantörer inte får betalt.

I fredags meddelade Saabs populäre vd Jan Åke Jonsson att han avgår. Och i går gjorde den ryske finansmannen Vladimir Antonov ett nytt försök att få gå in som delägare i Saab genom att skicka en formell ansökan till Riksgälden.

Ferdinand Dudenhöffer, professor i bilekonomi på universitetet i Duisburg-Essen, dömer ut Saabs chanser att överleva.

Saknar strategi

– Varje biltillverkare har två möjligheter. Att komma upp i stora volymer, som BMW och Audi, eller att satsa på prestige, som Aston Martin och Ferrari.

Saab gör varken det ena eller andra och saknar en fungerande strategi, enligt Dudenhöffer.

– Det krävs enligt min mening ett mirakel för att Saab ska överleva.

Aftonbladet träffade i går Saabs ordförande Victor Muller på Stockholmsmässan dit han var inbjuden som talare. Han tonade ner Saabs betalningsproblem och lovade bättring:

”Kommer få pengar”

– Det uppstår i alla företag ibland tillfälliga stopp

i det ekonomiska flödet. Det är inte särskilt många underleverantörer som inte fått betalt och de som väntar på pengar kommer snart att få dem.

När Aftonbladet ville ställa ytterligare frågor blev svaret:

– Jag måste skynda till flyget nu.

ARTIKELN HANDLAR OM