Sofia blev nedslagen – fick skylla sig själv

Länsförsäkringar vägrade betala trots att tingsrätten dömt ut skadeståndet

Foto: P-O SÄNNÅS
Blev nedslagen. Men fick inga pengar av Länsförsäkringar - trots att mannen dömdes för misshandel i domstol. Handläggare tyckte Sofia agerade fel som kysste sin flickvän trots att en man blev provocerad av det.
NYHETER

Sofia blev brutalt nedslagen på tunnelbanan när hon kysste sin flickvän.

Skyll dig själv, ansåg Länsförsäkringar och höll inne skadeståndet.

– Det kändes för jäkligt, säger Sofia.

När Sofia föste bort mannen som ofredade henne på tunnelbanan blev hon brutalt nedslagen.

– Blodet sprutade, säger ett vittne i förhör.

Näsfraktur

Den psykiskt sjuke 26-åringen störde sig på att Sofia och hennes flickvän kysste varandra.

Därför kallade han dem "horor" och filmade dem utan att be om lov.

När Sofia föste bort mannens mobiltelefon från sitt ansikte blev hon slagen med flera kraftiga knytnävsslag.

– Jag fick en black out. Jag vaknade upp med blodiga kläder och näsan knäckt, säger hon till Aftonbladet.

Lesbisk kyss provocerade

Tingsrätten dömde mannen för misshandel och att Sofia skulle få 18 690 kronor i skadestånd.

När pengarna uteblev vände sig Sofia till sitt försäkringsbolag.

Men Länsförsäkringar sa blankt nej. Sofia hade sig själv att skylla eftersom hon ”provocerat” mannen.

Enligt Sofia fick hon höra att hon kunde ha slutat kyssa sin väninna.

Uttalandet förnekas av Länsförsäkringars presschef Suzanne Burdén.

– Handläggaren förnekar att hon skulle sagt så.

Protester

Skälet ska istället vara att Sofia "initierat fysisk kontakt" genom att fösa bort mannen.

– Hon slog mobilen ur hans hand, säger Länsförsäkringars chefsjurist Rolf Sjöberg.

– Har jag inte rätt att freda mig, undrar Sofia.

Först efter en protestvåg på Twitter och Facebook backade Länsförsäkringar. I går meddelade försäkringsbolaget att Sofia ska få sina pengar.

– Vi har fattat ett felaktigt beslut helt enkelt, säger nu Rolf Sjöberg.

Sofia ganska nöjd

Aftonbladet träffar Sofia efter beskedet.

– Jag är glad för pengarna men undrar fortfarande hur de tänkte.

Har du bytt försäkringsbolag?

– Ja.

På Länsförsäkringar ska man nu utbilda personalen i HBT-frågor, eventuellt ska RFSL bjudas in.

– Vi behöver lära oss mycket mer om de här frågorna, säger presschefen Suzanne Burdén.

Har ni fördomsfulla medarbetare?

– Nej. Men vi har varit otydliga i skadebreven och jag förstår att det kan missuppfattas. Det handlar om ett syftningsfel.

Om det är ett syftningsfel borde ni kanske satsa på en svenskkurs istället för HBT-utbildning?

– Ja, det kan jag hålla med om. Men vi vill påbörja arbetet.
Fotnot: HBT betyder homosexuella-, bisexuella- och transpersoner.

FAKTA

När får ett misshandelsoffer ut skadeståndet?

Om man inte får pengar av gärningsmannen träder ditt försäkringsbolag in. Fast inte i alla fall, säger Länsförsäkringars chefsjurist Rolf Sjöberg.

Exempel 1: Ett homosexuellt par hånglar framför en grupp med nazister och blir nedslagna.

Juristen Rolf Sjöberg: De ska få ersättning.

Exempel 2: En man går hem från krogen efter några glas vin. Blir nedslagen.

Rolf Sjöbergs kommentar: Han ska få ersättning.

Exempel 3: En ung man på puben blir provocerad av en annan gäst och försöker slå till honom. Han missar och blir själv nedslagen.

Rolf Sjöbergs kommentar: Han får inte ersättning.

Exempel 4: Ett lesbiskt par ofredas av en man på tunnelbanan. Han filmar dem på nära avstånd och de puttar bort hans kamera. Han slår då en av kvinnorna med flera kraftiga knytnävsslag i ansiktet.

Verklig händelse: Ingen ersättning. Efter Twitter- och Facebookuppror och omprövning hos Länsförsäkringar: Full ersättning.

Twitteruppror:

Saxat ur Twitter- och Facebookflödet:

■ ■ Kvinna, Facebook, 1 april: "Så jävla 1800tal! byt försäkringsbolag, ni som har Länsförsäkringar!"

■ ■ Man, Facebook, 31 mars: "Jag skulle joinat gruppen, men jag tycker inte alls att det är uppenbart att LÄNSFÖRSÄKRINGAR är nån sorts bov i det här. Däremot ska tanten självklart ha sparken. Den gruppen kan jag gå med i."

■ ■ Man, Twitter, 31 mars: "Ska bli spännande att se hur Länsförsäkringar tar sig ur #forsakringsgate."

■ ■ Kvinna, Facebook, 31 mars: "Jag är också kund hos Länsförsäkringar och har precis mailat dem. Tycker det är viktigt att visa dem hur illa deras agerande är, även om de nu har backat."

ARTIKELN HANDLAR OM