Felen som kan bli dyra för dig

20 000 deklarationer är feltryckta – men ansvaret är bara ditt

NYHETER

Fram med luppen.

Tiotusentals deklarationer innehåller felaktiga uppgifter.

Och ansvaret är ditt

– även om det är banken eller arbetsgivaren som gjort fel.

Foto: Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
De förtryckta uppgifterna på din deklaration kan innehålla felaktigheter. Därför gäller det att vara noggrann – ansvaret för att allt blir rätt är ditt.

Det är mindre än en vecka till 2 maj då deklarationen ska vara inne.

Skattedirektören Tommy Carlssons uppmaning är att göra en noggrann kontroll innan du lämnar in den. Minst 20 000 deklarationer uppskattas nämligen ha felaktiga förtryckta uppgifter.

– Två saker är vanliga. Det ena är att det inte kommer in någon kontrolluppgift. Det andra är att uppgiften man skickat in är felaktig, säger Tommy Carlsson.

Kan få skattetillägg

Arbetsgivare och bank är ansvariga för kontrolluppgifterna. Hittar du fel ska du höra av dig till dem.

– Men jag är själv alltid ansvarig för min deklaration. Jag är alltid ansvarig för det som jag skriver under, säger Tommy Carlsson.

En orsak till att det kan bli fel är att kontrolluppgiften ska vara inlämnad till Skatteverket den 31 januari. Efter det kan arbetsgivaren ha upptäckt att skatt dragits fel eller att någon lönedel inte räknats med.

Men oavsett vems fel det är att uppgifterna inte stämmer kan det betyda att du måste betala kvarskatt. Du kan också bli skyldig att betala skattetillägg. Det slipper du däremot om det kommer in en ny, riktig kontrolluppgift.

Fem år på dig

Hittar du felet i sista stund ska deklarationen ändå lämnas in. Även om du inte hinner få någon ny kontrolluppgift.

– Blir det ändå fel när man får sitt slutskattebesked har man ändå fem år på sig att rätta till det, säger Tommy Carlsson.

Tidigt i går morse hade 2,5 miljoner deklarationer kommit in. Siffrorna gäller dessutom bara de som använt sig av telefon, mobil, sms eller internet. Pappersdeklarationerna är ännu inte räknade. Totalt 7,5 miljoner människor i Sverige ska deklarera.

Har du själv deklarerat?

– Det gjorde jag för några veckor sedan med e-legitimation. Vi måste föregå med gott exempel och deklarera tidigt, säger Tommy Carlsson.

FAKTA

Allt du bör veta när du deklarerar

Hur gör jag för att få mina pengar i juni?

Deklarerar du via telefon, mobil, sms eller internet kan du som är löntagare eller pensionär få återbäringen i juni. Du måste ha anmält ett bankkonto till Skatteverket senast 2 maj.

Kan jag deklarera i min smartphone?

Ja, om du bara ska godkänna uppgifterna eller göra avdrag för resor till och från jobbet. Du måste ha en Skatteverket-app som går att ladda ner gratis.

Hur kollar jag att min deklaration kommit in?

Deklarerar du på internet får du ett kvitto, per telefon kan du ringa upp igen och får då besked om du lämnat deklarationen. Sms-deklarerar du får du ett sms tillbaka. Om du skickar in pappersblanketten får du ingen bekräftelse.

Jag har inte fått någon deklarationsblankett, hur gör jag?

Deklarationsgränsen går vid 17 935 kronor. Om du tjänat mer ska du deklarera, en blankett kan du beställa på www.skatteverket.se eller via Skatteverkets servicetelefon: 020-567 000.

Avdragen som specialgranskas i år

■ ■ Rut- och rot-avdrag.

■ ■ Resor till och från jobbet.

■ ■ Försäljning av värdepapper.

■ ■ Försäljning av småhus och bostadsrätter.

■ ■ Övriga utgifter.

Källa: Skatteverket

Så vet du om du är drabbad

Kontrollera att personnumret stämmer på din deklarationsblankett samt på kontrolluppgifter från arbetsgivare och bank.

Räkna ihop din lön under året och jämför med kontrolluppgiften. Stämmer det inte, hör av dig till arbetsgivaren/banken. Stryk över det felaktiga och fyll i rätt uppgift. Skriv en kommentar om varför du ändrat.

Om du e-deklarerar (via internet, sms, telefon, mobil) uppdateras registret varje dag med nya uppgifter. Då får du veta om det skett några ändringar.