Antonov ratar ”EIB-spåret”

”Saab hinner dö innan något händer”

NYHETER

Vladimir Antonovs svenske talesman Lars Carlström säger i dag att Vladimir Antonov söker andra lösningar i Saab-affären och att europeiska investeringsbanken (EIB) inte är ett "huvudspår" längre.

– Enligt oss har Saab blivit medbjudet på en irrfärd, som bara lett till ett svart hål. Det har vi och Saab nu insett, och vi vidtar nu andra åtgärder för att komma på rätt kurs igen.

Lars Carlström.

Enligt Carlström kommer Antonov besöka Trollhättan och Saabs fabrik någon gång i nästa vecka. Och han hoppas att man tills dess kan ha en lösning i sikte, som gör att Saab kan återuppta produktionen igen.

– Det finns helt andra aktiviteter från vår och Saabs sida som vi anser betydligt mer fruktsamma. Håller vi oss till den

byråkratiska cirkus som bara handlar om att följa EIB-spåret, så hinner Saab dö innan något händer, säger Carlström.

Vilka lösningar som Vladimir Antonov söker rörande Saab vill inte Carlström i nuläget närmare gå in på. Men han förklarar att Antonov befinner sig i Baltikum, och att resan också handlar om att hitta finansiella lösningar på Saab-affären.

– Saab är en av orsakerna till resan, men det fanns redan tidigare planerade möten på agendan. Saab upptar det mesta av vår tid nu, säger han.

Besviken på Borg

Från Antonovsidan är man också besviken på hur ledande ministrar hela tiden förmedlar att Saab behöver skattebetalarnas pengar för att överleva. Och att det stöd som bolaget redan fått handlar om skattepengar.

– Senast i går fortsatte finansminister Anders Borg förmedla näringsminister Maud Olofssons klyscha att det handlar om skattebetalarnas pengar. Och här blir vi oroliga över att det finns bristande kunskaper i matematik hos regeringen, säger Carlström.

– Vi vill göra klart en gång för alla att det inte betalats ut ett öre av skattebetalarnas pengar i Saab-affären. Det måste göras klart för alla. Vad som gäller är att staten ställt panter för att Saab ska få låna 3,6 miljarder från EIB. De panter som staten har är lågt värderade, beräknade av oberoende aktörer värda minst sex miljarder kronor.

Kan bli dyrt

– Vi vill inte höra mer om skattebetalarnas pengar i den här affären. Det är först när det otänkbara kan hända – att Saab går i konkurs, som det här blir en dyr affär för skattebetalarna, men då genom de stöd man måste ge till enskilda människor, inte till bolaget Saab, säger Carlström.

Förhandlar med Kina

Financial Times skriver att det krisdrabbade Saab för samtal med potentiella finansiärer från Kina. Enligt tidningen för Saabs ägare Spyker samtal med investerare och "olika kinesiska biltillverkare". En sådan är Beijing Automotive Industry Holding som redan har kopplingar till Saab eftersom företaget köpte teknologi från bolaget 2009. Men enligt tidningen uppger Beijing Automotive Industry Holding att man inte haft några samtal om att "fördjupa relationen" med Saab. Volvoägaren Geely förnekar också kopplingar till Saab.