Nu ska gåtan lösas

Foto: JOHANN PESCHEL
Två år efter kraschen lyckas man till slut hitta den orange "svarta lådan" på Atlantens botten.
NYHETER

Var det ett åsknedslag eller blev piloterna lurade av fel på instrumenten? Snart kan vi få svar på gåtan varför flight 447 störtade och 228 människor dog.

Efter två års jakt har franska myndigheter hittat båda svarta lådorna från planet.

– Har innehållet klarat sig får vi med största sannolikhet veta vad som hände, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Foto: AFP
Planets stjärtfena bärgas.

Flight 447 var på väg från Rio de Janeiro till Paris när planet plötsligt försvann över Atlanten i juni 2009.

Efter en period av intensivt sökande hittades 51 kroppar och vrakdelar spridda över ett stort område. Men de svarta lådorna – som registrerar data kring planet och från cockpiten – var borta.

”Sensationellt”

Sökområdet var enormt: 10 000 kvadratkilometer. Experter trodde det var omöjligt, men mot alla odds hittade man bägge lådorna inom loppet av ett par dagar. Den första i söndags och den andra i dag.

– Det är sensationellt att de har lyckats göra de här fynden. Är innehållet i lådorna intakt så borde man med all sannolikhet kunna få veta exakt vad som hände, säger Hans Kjäll.

Den låda som hittades i dag innehåller information ner till minsta detalj om vad som hände i cockpit – från piloternas konversation till vilka knappar de tryckte på, och när. Den andra lådan hittades i söndags och är en så kallad flight data recorder (flygdata), som registrerar alla andra uppgifter om planet och motorerna.

– Vi hoppas nu, inom de närmaste tre veckorna, kunna ta reda på vad som verkligen hände, , säger Frankrikes transportminister Thierry Mariani till radiokanalen RTL.

Misstag av piloten

I avsaknad av flygplanskropp och svarta lådor har myndigheterna hittills inte haft mycket att gå på i haveriutredningen.

Man har dock kunnat konstatera att:

Piloten satte kurs rakt in i ett kraftigt åskväder innan planet försvann – ett misstag såvida radarn inte var trasig, enligt Hans Kjäll.

Vrakdelarna var spridda över ett stort område – det skulle indikera ett våldsamt förlopp där planet bröts sönder i luften och störtade i hög hastighet.

De kroppar man hittat saknade kläder, hade inga brännskador och hade inte inhalerat rök. Det stärker också tesen om att planet bröts på hög höjd.

Inga flytvästar hittades på vattenytan. Det tyder på att haveriet var så hastigt att passagerare och besättning inte hann förbereda sig på nedslaget.

”Oerhört skyddad”

Haverikommissionen BEA har därför inte kunnat finna någon säker förklaring till kraschen. Hastighetsmätarna gav osäkra utslag men det kan inte ensamt förklara olyckan enligt BEA.

En tidig teori var att planet träffades av blixten, men det är osannolikt att det skulle kunna orsaka ett totalhaveri, enligt Hans Kjäll:

– Man sitter oerhört skyddad i ett modernt flygplan. En blixt kan slå hål på skalet, men ska inte störa planets funktion. Men en extremt kraftig blixt skulle rent teoretiskt kunna slå ut all elektronik på ett plan så man kan inte utesluta det helt, säger han.

Fel på hastighetsmätare i kombination med kraftig turbulens är en troligare förklaring, menar Hans Kjäll.

– Alla flygplan har en "design limit", en gräns för vilken belastning farkosten tål. Oerhört kraftig turbulens orsakad av åskväder ihop med hög hastighet kan bryta sönder ett plan, säger han.

Anhöriga hoppas på svar

Ombord på flight 447 fanns 228 människor, varav tre svenskar. Offrens anhöriga kan nu äntligen få ett svar på frågan om vad som hände.

Jean-Baptiste Audousset, ordförande i anhörigorganisationen AF447:

– Det är väldigt, väldigt uppmuntrade för att familjer till offren, även om vi måste vara försiktigt optimistiska innan vi vet i vilken utsträckning registratorn (de svarta lådorna)kan användas, sade han i söndags.

FAKTA

Planets sista minuter

00.00 (GMT) Planet lyfter vid midnatt (svensk tid) från Rio de Janeiro.

1.30 Besättningen har radiokontakt med markpersonal i Brasilien för sista gången.

01.51 Planet flyger in i det första stora stormområdet av tre.

01.59 Planet flyger in i det andra stormområdet.

02.05 Flight 447 drabbas av det tredje och värsta turbulensangreppet.

02.10 – 02.14 Planet skickar ut tolv automatiska felmeddelanden.

02.20 Besättningen skulle ha tagit kontakt med flygledare i Senegal. Det gör de inte.

ARTIKELN HANDLAR OM