Doldisen från Kina – Saabs ’nye frälsare’

Foto: Foto: NG HAN GUAN/AP
Snabba cash En leende Victor Muller och Hawtais ägare Zhang Xiugen vid ceremonin i Peking i tisdags där bolagen tillkännagav att de börjar samarbeta. Men är verkligen doldisen Zhang Xiugen Saabs räddare?
NYHETER

Kinesen Zhang Xiugen, 50, började som fabriksarbetare.

2015 räknar Saabs nya storägare med att producera en miljon bilar om året.

Men i Sverige utpekas stenrike Zhang som en lögnare.

För en vecka sedan fanns Zhang Xiugens bolag Hawtai inte på Saabs karta.

Krisdrabbade Saab förhandlade frenetiskt med andra kinesiska biltillverkare om vem som skulle bli bolagets nya delägare. En efter en drog sig kineserna ur.

Då kastade Eddie Chen, Invest Swedens Kina-chef, fram en idé till Saab: prata med Hawtai. Det gick rekordsnabbt. På tre dagar gjorde Saab upp med Hawtai, som nu köper 29,9 procent av bilbolaget för 1,3 miljarder.
 

Läs mer om Saabs ”nye frälsare” – det här är Zhang Xiugen: Köp Aftonbladet i dag 7/5 eller gå med i .

ARTIKELN HANDLAR OM