Grönans nya Twister – riktigt skruvat

Kidsen om Grönans nya åkattraktion

1 av 5
Inget sömnpiller Aftonbladets Carina Bergfeldt och Pontus Fernman sätter vitt skilda betyg på Gröna Lunds nya berg- och dalbana – men de är överens om upplevelsen ...
NYHETER

Underbart är kort.

En minut och sex sekunder, för att vara exakt.

Fotografen Pontus sväljer. Blicken flackar omkring. Han tar ett djupt andetag.

– Jag brukar bara åka farfars bilar, väser han i örat.

”En galen dag på jobbet”

Vi sitter längst bak i Gröna Lunds nya stolthet, en världsunik berg- och dalbana i trä, och känner de bekanta rycken när vagnen sakta börjar maka sig upp mot det första, högsta, krönet.

Det smattrande ljudet när kugghjulen kilas fast gör att pirret i magen ökar.

– En galen dag på jobbet, säger han som snart ska bli likblek i ansiktet.

Den kallas Twister. Och nog är det skruvat, alltid.

Gröna Lunds attraktionschef Peter Osbeck ville desperat få in en träbana i nöjesparken. Men hade alldeles för lite plats.

– Resultatet blev att alla kurvor är hälften så korta som på traditionella banor. De är de skarpaste kurvorna på en träbergbana i världen, säger han.

Upp och ner

Lagom till andra kurvan förstår vi vad han menar. Vid den fjärde tackar vi högre makter att vi skippade lunchen.

Magen går ut och in. Upp och ned.

Precis som kroppen. Och vagnen.

Tyngdlagen också, för den delen.

Det är skruvat, som sagt. Och, om man råkar gilla berg- och dalbanor, alldeles underbart.

Totalt korsar Twister sin egen bana 24 gånger. Men det går fort. Efter 66 sekunder är det över.

”Två plus”

Blicken fästs återigen mot fotografen.

Han öppnar ögonen. Ett blått hav av skräck.

– Två plus, säger han.

Själv sträcker jag mig till en fyra. Underbart är kort. Alldeles för kort.

FAKTA

Priset: 60 milj

Airtime: 9 gånger.

Topphastighet: 61 km/h.

Högsta punkt: 15,25 meter.

Antal tåg: 2.

Sittplatser per tåg: 12.

Kapacitet per timme: 720 personer.

Längdgräns: 120 cm.

Investering: 60 miljoner kronor.

Tillverkare: The Gravity Group, Cincinnati, Ohio, USA.

ARTIKELN HANDLAR OM