För lite sömn gör dig fetare

Foto: Colourbox
Redan efter en natt med för lite sömn börjar kroppen lagra fett, visar undersökningen.
NYHETER

Sov du för lite i natt?

Ta dig då en tupplur så snart som möjligt.

Efter en enda vaknatt börjar kroppen öka produktionen av fetmahormonet ghrelin.

Uppgifterna kommer från Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.

Där har forskaren Christian Benedict lett en ny studie tillsammans med internationella kollegor som kommit fram till att sömnbrist kan leda till fetma.

Lagrar extra näring

Att de två har ett samband har varit känt sedan länge, men det har tidigare inte varit lika känt vilka mekanismer det är som drar igång.

Sover du för lite börjar kroppen lagra extra mycket näring. Och det går snabbt.

I studien undersöktes unga män vid två olika tillfällen. Den första gången fick de sova en hel natt (åtta timmar) och den andra gången fick de vara vakna i ett helt dygn.

Mindre energi - mer fett

Efter det sömnlösa dygnet svarade kroppen med att dra ned på energiförbrukningen och öka produktionen av fetmahormonet ghrelin. När man efter frukost då mätte energiförbrukningen hos försökspersonerna var den 15 procent lägre än efter åtta timmars sömn.

– Detta kan delvis förklara varför människor med dåliga sömnvanor har högre risk att bli överviktiga och utveckla fetma. Fetma är starkt associerat med sjukdomar som typ-2 diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Därför är det så viktigt med bra sovvanor, säger Christian Benedict.

ARTIKELN HANDLAR OM