”Vi kommer att ordna det här”

Personalen på Saab vägrar att ge upp

1 av 4 | Foto: URBAN ANDERSSON
LITAR PÅ MULLER Cornelia Johannesson har jobbat på Saab sedan 1997. ”Jag tror på Victor Muller. Han kommer att ordna det här”, säger hon.
NYHETER

TROLLHÄTTAN/GÖTEBORG. Efter gårdagens chockbesked skakar Saab i grundvalarna.

Samtidigt testkörs nya bilmodeller – och personalen vägrar att ge upp.

– Det kommer att komma en riktig lösning, säger Cornelia Johannesson, Saab-anställd sedan fjorton år.

Avtalet med kinesiska Hawtai är brutet, och en miljard välbehövliga kronor har försvunnit.

Saabs existens hotas ännu en gång.

Företagets ledning och Trollhättans kommunledning träffades omgående i ett krismöte för att diskutera läget – Saabs produktion kommer att fortsätta att stå still. Inte en bil har byggts sedan den 5 april och behovet av nytt kapital är större än någonsin.

Desperat jakt

Medan tusentals oroliga Saab-arbetare går hemma befinner sig Victor Muller, vd för Saabs ägare Spyker, nu i Kina på en desperat jakt efter pengar. Enligt uppgift förhandlar han nu med kinesiska företaget Great Wall.

Men samtidigt som Saab återigen står vid ruinens brant jobbar man på: i går kväll, efter kontorstid, testkörde företaget en ny, kamouflerad bilmodell på ett öde fabriksområde i Trollhättan. Och även om många av de anställda nu är rejält trötta på krisen, så vägrar de att ge upp.

– Jag är fortfarande stolt över att jobba på Saab, men det är så klart väldigt oroligt nu. Jag knappt pratar om det med familjen hemma längre, säger Cornelia Johannesson, kvalitetsingenjör och anställd sedan 1997.

Till skillnad från produktionspersonalen går hon fortfarande till jobbet varje dag.

– Visst är vi väldigt oroliga över det som händer, men jag tror på Victor Muller. Han kommer att ordna det här, säger Cornelia.

Designar vidare

Från Saabs håll säger man att man jobbar vidare.

– Vi tror på en framtid där vi kommer att behöva nya bilar. Vår produktionspersonal går hemma, men de som arbetar med teknisk utveckling, design och marknadsföring jobbar precis som vanligt, säger Gunilla Gustavs, pressinformatör på Saab.

Näringsminister Maud Olofsson (C) var i Göteborg när beskedet kom om det spruckna avtalet.

– Jag tycker verkligen genuint synd om de anställda som kastas mellan hopp och förtvivlan i det här, sa näringsministern.

FAKTA

Produktionen nere sen i mars

29 mars tvingas Saab tillfälligt stoppa produktionen i Trollhättan. Underleverantörerna vägrar leverera bildelar eftersom Saab inte betalat sina räkningar.

5 april stoppas produktionen helt.

29 april ger Riksgäldenklartecken för den ryske miljardären Vladimir Antonov att köpa in sig i Saab med ett aktiekapital på 265 miljoner kronor.

3 maj kommer beskedet att kinesiska Hawtai går in med 1,3 miljarder kronor och får en tredjedels ägarskap i utbyte. På Saab spirar hoppet om en ljus framtid igen.

11 maj presenterar Saab i USA en fyrhjulsdriven SUV som hyllas av motorjournalisterna. ”Den bästa Saaben någonsin” säger Aftonbladets motorexpert Robert Collin.

12 maj spricker affären med Hawtai, Svenska Dagbladets avslöjande slår ned som en bomb. Saabs framtid är åter hotad.

ARTIKELN HANDLAR OM