Så gör du om du drabbas av askan

NYHETER

Vulkanutbrottet på Island visar inga tecken på att ge med sig.

Nu undrar hela Europa om askan kommer att stoppa flygtrafiken ännu en gång.

Så här gör du om du drabbas.

Reglerna gäller om du flyger från en flygplats inom EU, eller med ett europeiskt flygbolag in i ett EU-land.

Om flyget ställs in:

Du har alltid rätt att få tillbaka pengarna för den del av biljetten som du inte kan utnyttja.

Du har också rätt att istället boka om till en resa som tar dig hem så fort som möjligt eller till en resa som passar dig bättre.

Detta gäller alltid, oavsett anledning till att flyget ställts in.

Om du blir strandad:

Om du väljer att boka om din flygbiljett är flygbolaget alltid skyldigt att ge dig mat och boende efter behov. Detta gäller oavsett anledning till att flyget ställts in och här kan flygbolaget inte införa egna regler.

Du ska erbjudas ”gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden”. Om du blir försenad över natten och ännu längre är flygbolaget skyldig att betala hotellrum åt dig och dessutom betala för transport mellan hotellet och flygplatsen.

Om du begärt att få pengarna tillbaka för biljetten behöver inte flygbolaget ge dig mat eller boende.

Det får du pengar för:

Eftersom det är en extraordinär händelse som ligger bakom har du bara rätt att få tillbaka precis så mycket som biljetten kostade.

Flygbolaget kan också tvingas ersätta dig för extra kostnader som du fått på grund av förseningen. Det kan vara till exempel hyrbilskostnader, tågbiljetter och hotellbokningar. Men det finns undantag. Om flygbolaget kan visa att det gjort allt som står i dess makt för att undvika dina extrakostnader eller om det var omöjligt för flygbolaget att vidta åtgärder så behöver bolaget inte ersätta dig.

Om din flygningen inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som gäller. Eventuellt kan också lagen i det land du flyger ifrån hjälpa dig.

Källa: Konsumentverket

ARTIKELN HANDLAR OM