Här är polisens nya superfordon

Polisen: Ser lite töntigt ut

NYHETER

Fotpatrullerande poliser kan snart vara ett minne blott.

Stockholmspolisen testar just nu nya grepp i kampen för rättvisan och rullar gatorna fram på Segways.

Foto: Magnus Liam Karlsson
Poliserna Björn Wase och Wictor Sundlén på varsin Segway.

Fordonet klarar 20 kilometer i timmen, trottoarkanter och gräs ska inte vara några problem. Blir det skarpt läge ska det också gå att fånga bovar, berättar Peter Ågren, chef för ingripandeverksamheten på Södermalmspolisen.

– Fördelarna är att vi kan ta oss runt på större områden, framkomligheten är bättre och vi blir mer uthålliga, säger han.

Nackdelarna kan poliskollegorna Wictor Sundlén och Björn Wase, som blev tillfrågade att testa fordonet, berätta om.

– Reaktionerna är både positiva och negativa. Många tycker det ser töntigt ut, det kan jag hålla med om lite halvt. Men än så länge känns det bra, det går lätt att ta sig fram mellan olika ytor, säger Wictor Sundlén.

Håller fyra mil

Polis på Segway är egentligen inte helt nytt. Bombpoliser i Göteborg och i Malmö har använt fordonet i tre år, bland annat har det visat sig vara effektivt i trängda situationer, till exempel om det är giftlarm och polisen snabbt måste bort från platsen.

Den Segway-modell som Södermalmspolisen nu testar går att köra fyra mil innan batteriet laddas ur. Den går under samma trafiklag som en cykel men får köras både på gång- och cykelväg. Prislappen ligger på runt 60 000 kronor.

Nytta eller nöje

Wictor Sundlén och Björn Wase kommer synas på Stockholms gator även under morgondagen, sedan får de nya fordonen vila i väntan på utvärdering.

– Jag tror att det kan vara ett bra fordon för polisen i framtiden. Vi testade inlines för några år sedan men det lade vi ner eftersom de var omständliga att ta av. De fungerade inte heller så bra i bråkiga situationer, säger Peter Ågren.

Är det nöje förenat med nytta eller tvärtom?

– Det är det vi ska ta reda på. I andra länder där de används av polisen har det varit både nytta och nöje. För oss tror jag att det kommer bli mer nytta, säger Peter Ågren.

Omöjlig att välta

För att köra och bromsa en Segway behöver man bara luta sig fram, eller bak, händerna kan alltså vara fria i luften. Balansen hålls uppe med hjälp av sju gyroskop, och enligt Segways vd Johnny Renfors är den i princip omöjlig att välta. Skulle någon skjuta mot den eller på något annat sätt få den ur balans finns det ett avstängningssystem som utlöses av sig självt. Polisernas modell är även utrustad med larm.