SJ talar tyst om förseningar

Vill inte berättar varför du får vänta på tåget

Foto: Niclas Hammarström
Mathias Stintzing är på väg mot Falun. Tåget är i tid men när det blir förseningar vill han gärna veta orsaken utan att behöva gå in på SJ:s hemsida.
NYHETER

Tåget är 20 minuter försenad på grund av...ja vad då?

Sedan i juli vägrar SJ låta Trafikverket berätta orsaken till varför tågen blir försenade.

– SJ har funderat över vad som är relevant och kommit fram till att det viktigaste är hur lång tid det kommer dröja innan tåget kommer fram, säger Clas Lundstedt, pressinformatör på Trafikverket.

"Säkrare prognoser"

Trafikverket har fått order om att sluta med meddelanden om anledningen till förseningar, det gäller både utrop i högtalare och på informationstavlor. Enligt Trafikverket beror det på att det inte är viktig information för resenärerna.

Dessutom tror Clas Lundstedt att utan utrop kommer man bli bättre på att ge säkrare prognoser när tåget verkligen kommer att avgå.

Varför skulle ni bli bättre på det?

– Vi jobbar hela tiden på att förbättra prognoserna och ge mer exakta tider. Om vi fokuserar på avgångstiden tror jag att vi på sikt kan bli bättre.

"Ska vara som på flygplats"

Enligt SJ, beror beslutet på en kundundersökning som visar att resenärer på stationerna inte bryr sig om anledningen till förseningar. SJ vill att det ska vara som på en flygplats där resenärer endast får tre alternativ, antingen kommer flyget i tid eller så blir det en ny avgångstid eller så blir det inställt.

– Tidigare har Trafikverket ofta ropat ut att det är ett lokfel, men kunderna undrar vad det är, det kan vara fel på loket eller fel på strömförsörjningen eller någon annan orsak. Kunderna vill helst av allt veta när tåget går, säger Sven Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.

Varför kan ni inte fortsätta informera för de som vill veta?

– Det ena utesluter inte det andra. Vi informerar fortfarande våra kunder som befinner sig ombord på tåget. Befinner man sig på stationen kan man gå in på vår hemsida eller ringa kundtjänst.

"Som människa vill man ha koll på läget"

Mathias Stintzing bor i Solna och ska resa till Falun från Stockholm central. Tåget är oftast i tid, men när det är sent uppskattar han om SJ berättar orsaken.

– Det känns lite schystare om de ger en anledning. Jag tror också det fungerar som en försäkran till resenärerna. Vet man ingenting alls om orsaken börjar man ju undra. Som människa vill man ha koll på läget, säger han.