Piloterna får skulden

Foto: PRIVAT
Svenska Christine Badre Schnabl, 34 hennes son Philippe, 5 var tillsammans med Laura Rahal, 27 med på planet som störtade över Atlanten 2009.
NYHETER

Piloterna begick fatala misstag – som ledde till att planet störtade.

Det visar den preliminära haveriutredningen kring olyckan med flight 447, där 228 människor omkom.

Foto: JOHANN PESCHEL
Två år efter kraschen lyckas man till slut hitta den orange "svarta lådan" på Atlantens botten.

De har väntat länge. Och nu, efter drygt två år, får offrens anhöriga slutligen en förklaring till varför planet kraschade på väg till Frankrike från Brasilien inträffade. Delar av haveriutredningen släpptes i dag – men den slutliga rapporten kommer senare.

Isbildning

Utredarna slår fast att isbildning hade skadat flygplanets hastighetsmätare och andra instrument i cockpit. Det gjorde att instrumenten visade fel. Men kraschen hade ändå kunnat undvikas om piloterna varit bättre tränade.
 

Haveriet delas in i tre faser:

1:a fasen: Kaptenen lämnar cockpit för att vila. Det är rutin med tre piloter på längre flygningar för att alla ska kunna ta en paus. Innan kaptenen går berättar han för andre- och tredjepiloten att de flyger nära ett oväder, och att det är turbulens.

Men hans instruktioner bedöms som otydliga och de andra två piloterna gör inte upp om någon klar ansvarsfördelning. Flygningen går ändå lugnt till när kaptenen går och lägger sig.

2:a fasen: Autopiloten kopplas ur på grund av ökad turbulens. Planet tappar fart och rullar över åt styrbord (höger). Men hastighetsmätaren visar fel. Tredjepiloten, som styr, försöker parera krängningen och stiga genom att dra styrspaken bakåt. Trots att planet larmar om att det riskerar överstegra försöker piloten med samma metod flera gånger om. Man ropar heller inte ut något meddelande till passagerarna. De försöker däremot larma kaptenen flera gånger.

3:e fasen Planet börjar tappa höjd i rasande fart. Piloterna ignorerar varningssignalerna och försöker stiga genom att dra spaken bakåt - ett handlande som bara gör att planet tappar höjd ännu snabbare. Kaptenen kommer tillbaka till cockpit, men hinner inte rädda planet. Efter en lång kamp från piloterna störtar planet exakt 4 minuter och 23 sekunder efter det att autopiloten kopplades ur.

Piloterna får skulden

Utredningen visar också att det inte var något fel på planets motorer, och att piloterna aldrig skickade ut något nödmeddelande vare sig till omvärlden eller till passagerarna. Det råder ingen tvekan om att haverikommissionen lägger skulden på piloterna, främst för att de ignorerade planets varningssignaler när de försökte vinna höjd genom att stegra planet.