Här är nya Facebook

Så kartlägger it-jätten ditt liv

Foto: Foto: STEFAN MATTSSON
STORA FÖRÄNDRINGAR Emanuel Karlsten, sociala medier-konsult, menar att vi inte är Facebooks kunder, utan deras produkt. ”Det är oss de tjänar pengar på”, säger han.
NYHETER

Med nya Timeline hoppas Facebook att vi ska dela med oss ännu mer av våra liv.

– Du behöver inte vara rädd, men det är bra att vara försiktig, säger sociala medier-konsulten Emanuel Karlsten.

Vilken dag som helst rullar Facebook ut sitt nya koncept Timeline.

Det betyder att din profilsida kommer att täcka hela ditt liv på Facebook, alla statusuppdateringar, alla bilder, alla platser du angett att du besökt.

Målet är att vi alla ska bli öppnare och dela med oss av hela vårt liv.

Dyra ledtrådar

Och det är förstås informationen om oss som är Facebooks affärsidé.

– Man ska komma ihåg att vi inte är Facebooks kunder, vi är deras produkt. Det är oss de tjänar pengar på, säger Emanuel Karlsten.

Ju fler ledtrådar, desto dyrare kan vi säljas till annonsörerna.

Kön, ålder och bostadsort är basinformation som har kunnat köpas också innan det fanns ett Facebook.

Men målgruppen för den riktade reklamen blir väldigt bred.

Och det är här Facebook kan fylla i på ett sätt som aldrig existerat tidigare.

Kvinnor i åldern 24 till 30 år som berättar att de just har inlett en relation kan bli måltavla för romantiska weekendpaket eller guldsmedsannonser.

Men också det du skriver i dina statusuppdateringar kan utnyttjas. Genom att söka efter ett kluster av listiga ord kan du identifieras som potentiell Indienresenär och erbjudas flygresor.

”Kolla inställningar”

Facebook säljer också dina kontakter. Om du gillat en produktsida eller deltagit i ett evenemang arrangerat av ett företag så sprids det i annonser till dina vänner som då förväntas bli intresserade av företaget.

Bra tycker många.

Inte alla.

Och det finns sätt att skydda sig.

– Det kan vara värt att kolla sina sekretessinställningar. Ta reda på vad du delar med dig av. Men det allra bästa sättet att skydda sig är förstås att bara skriva saker du kan stå för, säger Emanuel Karlsten.

FAKTA

Bästa guiden!

Vem ska få se din profil?

1. Välj sekretessinställningar längst upp till höger på din Facebook-sida.

2. Hitta rubriken ”Så här samverkar du”. Klicka.

3. Välj alternativ på den nedersta fliken. Väljer du ”vänner” kan bara dina vänner se den delade informationen, de kan dela den vidare i sin tur. Väljer du ”vänners vänner” kan folk du inte känner se informationen – och de kan också dela den vidare till andra. Väljer du ”bara jag” så förblir informationen privat.

Så ändrar du timelinen

1. Klicka på ”kontoinställningar” på neråtpilen, och sedan ”Applikationer” längst till vänster.

2. Där kan man redigera varje webbsidas och applikations tillåtelser att publicera i din profil. Välj ”redigera” intill applikationen du vill ändra.

3. Klicka på neråtpil-knappen längst ner för att i nästa ruta välja ”bara jag” om du vill ändra så att inte andra på Facebook kan se vad du gör på nätet.

Styr vad dina vänner får se

1. Gå in på ”sekretessinställningar” under den lilla nedåtpilen uppe till höger på Facebook-sidan.

2. Klicka på ”redigera inställningar” bredvid texten applikationer och webbplatser.

3. Gå in på ”Hur andra tar med dina uppgifter till applikationer de använder” och klicka på ”redigera inställningar”.

4. Klicka ur alla rutor som beskriver personlig information du inte vill att andra ska dela med sig av till webbsajter och applikationer.Källa: SVT

Emanuel om nyheterna

Timeline: ”Visar en komprimerad version av ditt Facebookliv, här får du en bra historisk tillbakablick. Om du gifte dig 2006 kommer Facebook att värdera det högt, till exempel.”

Ticker: ”Längst upp ovanför chatten ligger en ticker, som visar alla dina vänners aktivitet, utan sortering.

Prenumeration: ”Du kan välja att öppna din profil så att andra, som du inte vill vara vän med, kan prenumerera på din Facebookstatus. Det innebär att alla uppdateringar du markerar som ”publika” dyker upp hos dina prenumeranter.

Nyhetsflödet: ”Det är ännu tydligare sorterat, de personer du har mest kontakt med lyfts upp. Det finns fler verktyg för att hjälpa oss att tydliggöra för Facebook vilka just du vill följa.

Apparna: ”Spotify är det tydligaste exemplet. Där godkänner du en gång att din profil ska visa vad du lyssnar på, sedan syns varje låt du spelar på din profil. Vem som helst kan bygga en app, till exempel har flera amerikanska tidningar byggt appar. Om du är inne

i deras app och klickar på en av deras artiklar syns det på din profil att du har läst den artikeln. Idén är att förenkla för oss att dela våra upplevelser. ”