Besöksrekord på Aftonbladets mobilsajt

NYHETER

Hallå där…

…Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, som under förra veckan satte trafikrekord på sin mobilsajt, med 1,2 miljoner unika besökare.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Vad beror den stora ökningen på?

– Det är en fantastisk siffra! Det glädjande är att vi vet att Anette Holmqvists scoop om Juholt har drivit väldigt mycket trafik, och det är roligt att vi i hög grad har satt det här rekordet av egen kraft.

Är det några nya satsningar på gång för att göra mobilsajten ännu bättre?

– Ja, det är det. Vi har ett stort redesignarbete av alla våra online-kanaler, och där ingår mobilsajten.  Vi ser väldigt tydligt hur mobiltrafiken har ökat över tid, och nu har också annonsörerna börjat hitta till mobilen som annonsplattform - och det ska vi utveckla ännu mer.

I veckan lanserades den nya push-funktionen Breaking News i Aftonbladet-appen, vad är det?

– Det är en tjänst som gör att när det kommer en stor nyhet så får man upp en meddelande även om man inte är inne på sajten. Den utvecklingen har också haft betydelse för det här rekordet.

Det var dessutom den 7:e bästa veckan någonsin på sajten med 5,75 miljoner unika webbläsare - varför är Aftonbladet så bra online?

– Vi har haft ett tidigt fokus och vi anammar den utveckling vi ser hos läsarna - att de konsumerar sina nyheter online allt mer. Vi har lyckats med vårt tilltal, och att ta våra profiler och våra storys ut i en digital värld. Där är vi ledande i Sverige i dag.