Saab-krisen på 30 sekunder

Snabbkurs i turerna kring Saab

Saabs vd Victor Muller.
NYHETER

Har du också tappat kollen på alla turer kring Saab?

Lugn.

Här är Saabs kris på 30 sekunder.

Saab går dåligt på slutet av 80-talet. Alltför få köper bilarna.

Då köper GM köper först halva, senare hela, Saabs personbilstillverkning.

Men fortfarande är det alltför få som köper Saabar.

Efter 20 års brakförluster tröttnar GM och försöker sälja bolaget. Men ingen av de stora tillverkarna är intresserade.

Då genomförs den första rekonstruktionen. Delar av personalen sparkas.

Vid det här laget är det nästan ingen som köper Saabs bilar.

Till slut hotar GM lägga ner verksamheten.

Krisen akut och konstant

I absolut sista stund köps Saab överraskande av det holländska lilleputtföretaget Spyker, med den färgstarke entreprenören Victor Muller i spetsen.

Sedan dess är krisen akut och konstant:

Personalen får inte lön. Muller lovar pengar. Underleverantörerna får inte betalt. Muller förhandlar i Kina. Produktionen stannar. Muller skakar hand med kinesiska partners. Försäljningen närmar sig noll. Brakförlust och miljardskulder. Muller väntar på pengar från Kina. Återförsäljarna ger upp. Muller säljer Saabs lokaler. Konkurshot. Saab nekas rekonstruktion. Muller överklagar. Saab beviljas rekonstruktion. Rekonstruktören Lofalk reser till Kina. Muller säger nej till ett skambud från Kina. Personal får sparken. Lofalk ger upp. Lofalk ändrar sig. Saab säljs och blir kinesiskt - nästan. GM säger nej. Lofalk vill sluta. Lofalk tvingas vara kvar.

Till sist ger Muller upp. Den 19 december 2011 begär han företaget i konkurs.