Svenskt flygplan en sekund från krock med annat plan

Planet, på väg mot Sverige, var bara en sekund från att krocka när ett annat flyg missade stoppljuset och gled ut på startbanan.
NYHETER

SAS-planet missade att stanna vid stoppljusen och gled ut på startbanan.

Samtidigt var ett annat flygplan på väg att lyfta mot Norrköping.

De båda flygplanen – med totalt 120 passagerare – var en sekund från att krocka.

Det var i november förra året som katastrofen var nära på Kastrup utanför Köpenhamn. Klockan var strax före 23 på kvällen, det var mörkt och snöigt ute.

Missade stoppljusen

På väg ut till startbanan missade piloten på ett SAS-plan på väg till Vilnius i Litauen, med totalt 86 personer ombord, stoppljusen. Stoppljuset var släckt, och därför svårt att se i snön.

– Du är på väg att köra ut på banan, säger styrmannen som till sist upptäcker misstaget.

Piloten bromsar.

Men de hann inte få stopp på flygplanet i tid.

Gled ut på startbanan

Planet forsatte att glida och stannade först ute på startbanan – där ett annat plan var på väg att lyfta mot Sverige. Ombord på den flygningen fanns 38 passagerare och tre besättningsmän.

Svenskplanet passerade bara en sekund efter att det andra planet lyckats stanna. Avståndet mellan de båda flygplanen var då så lite som 19,5 meter, enligt den danska haverikommissionens rapport som släpptes i dag. Svenskplanet befann sig också 50 meter upp i luften.

Ljuset borde ha varit tänt

Haverikommissionen klassificerar tillbudet den 26 november förra året som kategori A – vilket innebär att risken för att en kollision var stor.

De har hittat tio orsaker som bidrog till tillbudet – det missade stoppljuset, piloternas hemmablindhet och väderförhållandena är några av dem.

Haverikommissionen konstaterar också att stoppljuset borde ha varit tänt.