SJ vägrar lyfta upp rullstolen

Ylva tvingades ställa in resan: ”Förnedrande”

1 av 3 | Foto: Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK
NERVÖS VARJE GÅNG Barbro Ödlund oroar sig varje gång hon ska resa med SJ. Flera gånger har den utlovade ledsagaren som ska hjälpa henne ombord på tåget inte dykt upp.
NYHETER

Dagen innan Ylva Åkesson skulle åka till Stockholm ställdes resan in.

SJ kunde inte lyfta upp hennes rullstol på tåget.

– Förnedrande, milt sagt, säger hon.

Nu utreds SJ för flera liknande fall.

Aftonbladet har tidigare skrivit om Mattias Jonsson, 25, som inte kan åka hem i jul. SJ har ingen plats att erbjuda på sina tåg – eftersom han sitter i rullstol.

Han är långt i från ensam.

Just nu ligger ett tiotal anmälningar mot SJ på Diskrimineringsombudsmannens (DO) bord. Ännu fler ärenden väntar i kö.

Ringde dagen innan

Den 29 september i år skulle Kalixbon Ylva Åkesson ha åkt tåg från Boden till Stockholm. Biljetten bokades veckor tidigare, likaså hotellboende.

– Men dagen innan jag skulle åka ringde en tjej från SJ och sa att ”antingen får du avboka resan eller så får du hitta någon som kan lyfta dig upp dig på tåget från marken”.

Samma problem

SJ hade varken lift eller ramp att tillgå för att hjälpa Ylva Åkesson upp på tåget. Resan ställdes därför in och händelsen är anmäld till DO.

Flera anmälningar till DO pekar på samma problem: trasiga eller icke befintliga ramper eller liftar gör att rullstolsburna inte får åka med på tågen.

Detta trots att SJ:s policy, enligt presschefen Dag Rosander, är att ”alla ska kunna åka med oss, oavsett om man är handikappad eller inte”.

Ingen hjälp kom

Även MS-sjuka Barbro Ödlund från Falun har anmält SJ till DO. Hon har flera gånger drabbats av utebliven ledsagning, det vill säga att den person som ska hjälpa henne med rullstolen upp på tåget inte dykt upp. I stället har andra resenärer fått hjälpa henne.

– Jag är nervös inför varje resa. Jag dubbelkollar så att det funkar med ledsagning varje gång, men det ska inte behöva vara så.

Dag Rosander kunde under helgen inte uttala sig om de specifika fallen.

– I enstaka fall kan det vara så att det fallerar. Vi kör ju många handikappade varje dag och nästan alltid fungerar det bra, säger han.