Saabs skuldnota kan vara 1,5 miljarder

NYHETER

Ingen förutom Saab själva vet hur mycket Saab ligger back i betalningarna.

– Det kan ligga på runt 1,5 miljarder kronor, säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

Kinesiska investeringarna på 7,5 miljarder kronor anser han vara – för lite.

Saab står i skuld till till runt 1 000 leverantörer. Endast omkring 75 av dem är svenska.

Skuldens storlek okänd

Fordonskomponentgruppen företräder underleverantörer i Sverige, Norge och Finland.

– Hur stor den totala skulden är till borgenärerna vet bara Saab. Vi har försökt göra en uppskattning, och gissar på att det ligger på någonstans mellan 800 miljoner och 1,5 miljarder kronor, säger Fredrik Sidahl till Aftonbladet.

I går rapporterade SVT:s Rapport att de kinesiska bilföretagen Pang Da och Youngman som enligt planen ska köpa hundra procent av Saabs aktier, planerar att investera i företaget med 7,5 miljarder kronor.

Summan kan tyckas astronomisk.

"7,5 miljarder räcker inte"

Men enligt Fredrik Sidahl duger det inte för att få Saab helt på fötter igen.

– Ska vi få igång produktionen av 9-5:an som legat nere, den kommande 9-3:an och 9-5:an med herrgårdsvagn behövs väldigt stora investeringar. På lång sikt behövs säkert en kapitalinjektion på uppåt 10 miljarder kronor, säger Fredrik Sidahl.

– Det räcker inte med att bara sätta i gång produktionen nu. En sak kan vi konstatera: ska det bli ett bilföretag igen ska det finansieras hela vägen.

Så twittras det om Saab