Banken varnar för bluffmejlen

Så skyddar du dig mot de nya kontokaparna

1 av 4 | Foto: MALIN VINBLAD
Fick bluffmejl Anna Nordin genomskådade bedragarnas mejl direkt.
NYHETER

De nya bluffmejlen haglar mot bankkunderna.

Bedragarna varnar för dataintrång – för att kunna kapa ditt konto.

Anna Nordin, 20, på Gotland är en av alla de bankkunder som drabbats av de nya bluffmejlen de

senaste dagarna.

Sedan i förrgår har hon fått sammanlagt tre meddelanden från två olika adresser som ser ut att tillhöra Swedbank: [email protected] och [email protected]

I mejlen står det: ”Någon försöker logga in olagligt och vi behöver dina bankuppgifter för att rätta till problemet”. Där finns också en länk du uppmanas att klicka på.

– Jag ringde och kollade med Swedbank som sa till mig att inte öppna länken, så jag slängde mejlen direkt, säger Anna Nordin.

Liknar riktiga sajten

Andra kunder har klickat på länken då kommit till en sajt som är mycket lik Swedbanks riktiga. Där har de uppmanats att uppge och verifiera sina bankuppgifter.

På sin hemsida varnar nu banken sina kunder för det nya bedrägeriet.

– Vi beslutade oss för att lägga ut den här varningen i dag (läs: i går) förmiddag, efter att vi hade fått flera samtal och även inlägg på vår Facebook-sida, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Än så länge känner hon inte till att några kunder har gått på bluffen.

– Vår uppfattning är att våra kunder börjar bli vana vid den här sortens bedrägerier och att de flesta slänger mejlen direkt.

Banken vet inte hur många kunder som blivit utsatta för kapningsförsöken.

Byggde falsk hemsida

– Det är inte bara Swedbankkunder, andra bankers kunder har också fått mejlen.

Enligt Anna Sundblad försöker bedragarna lura bankkunder på flera olika sätt.

– Det är antingen med falska mejl, men för en tid sedan så råkade vi även ut för bedragare som byggde en falsk hemsida, säger hon.

Ingen bank i Sverige kommunicerar med sina kunder via den här sortens mejl.

– Det absolut grundläggande är att aldrig någonsin lämna i från sig inloggningsuppgifter eller koder. Det faller på sin egen orimlighet, koder ska vara personliga. Jag brukar jämföra det med att lämna nyckeln i dörren när man går hemifrån, att bara bjuda in tjuven, säger Sundblad.

Anna Nordin sparade ner ett av mejlen från fejkadressen och skickade till Aftonbladet.

– Jag vill att den ska komma ut i tidningen så att andra blir varnade, säger hon.

”Man vet aldrig”

Även om hon har sluppit undan bedragarna den här gången gissar hon att liknande mejl kan komma.

– Det händer ju att man ger ut sitt kontonummer om man handlar på exempelvis Tradera eller Blocket, man vet aldrig vad mottagaren kan hitta på, säger Anna Nordin.

FAKTA

Swedbank: Lämna aldrig ut uppgifter

För närvarande är det falska mejl i omlopp till bankkunder från adresserna [email protected] och [email protected]

Banken varnar nu: Lämna aldrig ut koder, lösenord eller andra inloggningsuppgifter.

Banken tar aldrig kontakt med kunder via e-post eller telefon med uppmaning att lämna ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer, koder eller lösenord.

Om du har följt en länk från ett mejl eller en webbplats och sedan även fyllt i information bör du kontakta banken för hjälp med att byta lösenord och kort om sådan information efterfrågats. I de fall kortinformation efterfrågats bör kortet spärras och bytas mot nytt.

Vid frågor kan du kontakta internetbankens kundtjänst på 0771-97 75 12.