Besättningen vädjade - kaptenen vägrade återvända till vraket

Flydde i räddningsbåt när färjan gick på grund - besättningen vädjade förgäves: Kom tillbaka

NYHETER

Kaptenen Francesco Schettino, 52, lämnade den grundstötta lyxkryssaren - flera timmar innan evakueringen var avslutad.

Han sitter nu anhållen, misstänkt för flera allvarliga brott i samband med haveriet.

– Jag såg kaptenen tillbringa större delen av kvällen innan vi gick på grund i baren med en vacker kvinna vid sin sida, säger passageraren Monique Maurek, 41, till brittiska Sunday Telegraph. 

Kaptenen Francesco Schettino och fartygets förste styrman Ciro Ambrosio greps av italiensk polis efter grundstötningen utanför Giglio sent i fredags kväll.

På söndagskvällen uppgav rederiet Costa Crociere, som äger lyxkryssaren Costa Concordia, att kaptenen har visat bristande omdöme.

"Det verkar som om kaptenen gjorde felbedömningar som fick allvarliga konsekvenser", meddelar de i ett uttalande, enligt TT. I uttalandet medges också att nödrutiner inte följdes.

Enligt italiensk lag ansvarar kaptenen för passagerarnas säkerhet och ska vid ett skeppsbrott inte lämna fartyget förrän alla passagerare hunnit sätta sig i säkerhet.

– Kaptenen försvann, och anlände till hamnen, långt innan alla kommit av fartyget, säger Ophelie Gondelle, 28, till nyhetsbyrån AP.

Sex timmar tidigare

Flera vittnen såg kaptenen i land redan 23.40 lokal tid. Det är drygt sex timmar innan de sista av de drygt 4200 personerna ombord evakuerats.

Kaptenen hävdade i en tv-intervju med Mediaset att han var den siste som lämnat fartyget, men tre överlevande vittnade om att han åkte i en räddningsbåt, insvept i en filt, långt innan alla var räddade.

På frågan om detta stämmer svarar åklagaren Francesco Verusio:

– Jag kan tyvärr bekräfta att så är fallet.

Besättningen vädjade till kaptenen att komma tillbaka till fartyget och invänta att alla passagerare evakuerats, men Francesco Schettino ignorerade detta, skriver AP.

Enligt italiensk lag kan en kapten som överger sitt fartyg vid problem dömas till tolv års fängelse.

Oorganisation skapade kaos

Flera passagerare har vittnat om att informationen var bristfällig och att evakueringen av fartyget inleddes sent. Schettinos agerande kan allvarligt ha påverkat räddningsarbetet.

– När kaptenen lämnat fartyget fanns ingen ansvarig, så alla var utlämnade till sitt eget öde vilket skapade kaos. I kaptenens frånvaro tog besättning på sig att själva organisera räddningen, säger Phil Metcalf, vars dotter var en av de sista som lämnade skeppet, till brittiska BBC.

Misstänkta för dråp

Dessutom är kapten Schettino och hans förste styrman misstänkta för dråp. Hittills har fem personer bekräftats omkomna i samband med haveriet. 17 saknas fortfarande.

Fartyget gick på grund med full kraft. Ett 30 meter stort hål slets upp och ett enormt stenblock trycktes rakt in i skrovet.

Schettino hävdade att han befann sig i tillräckligt djupa vatten på rätt kurs och att han helt enkelt kört på ett tidigare okänt grund utanför ön.

När Aftonbladets Carina Bergfeldt berättar för den lokale skepparen Luciano vad kaptenen på Costa Concordia sagt, om att stenarna inte fanns på kartan, fnyser han.

– Det finns inte en enda karta som inte har med de här stenarna, säger Luciano.

Och påståendet att de skulle vara ”nya stenar”?

– Ja, de är väl bara tusen miljoner år gamla, säger han och skakar på huvudet.

ARTIKELN HANDLAR OM