Målas ut – som en playboy

Folkstorm mot Costa Concordias kapten i Italien

Inte nog med att kaptenen Francesco Schettion, 52, ska suttit och minglat i baren. Att han dessutom var först av fartyget efter olyckan har väckt stor vrede hos det italienska folket.
NYHETER

GIGLIO. 52-åringen med de trötta ögonen och det mörka, rufsiga håret är i dag en av Italiens kanske mest hatade män.

Minst fem människor – i värsta fall så många som 22 – har mist livet i fartygskatastrofen utanför Toscana.

Och medan båten gick under såg vittnen kaptenen roa sig med en vacker kvinna i baren.

Det vita berget reser sig majestätiskt över havet.

Först när Aftonbladet kommer närmare Giglio inser vi att något är fruktansvärt fel med bilden.

Det är inga idylliska vita klippor vid en vacker italiensk ö.

Det är det gigantiska kryssningsfartyget Costa Concordia som ligger på sidan, med dussintalet räddningsbåtar runt sig och en ambulanshelikopter i luften.

Mannen som pekas ut som ansvarig för detta är kapten Francesco Schettino, 52.

I medier målas han ut som en playboy och hans bild har under dagen dominerat de italienska tv-kanalerna och gång på gång visas den enda intervju han gett, med Mediaset.

Där hävdar han:

Att stenarna inte fanns på kartan.

Att skeppet var 300 meter från land.

Två påståenden som är svåra att ta till sig där vi befinner oss, 150 meter från Giglio.

– Det finns inte en enda karta som inte har med Le Scole. De är tusen miljoner år gamla, säger skepparen Luciano Lofretto.

– Jag ska visa, säger han och svänger vår segelbåt niohundra meter åt det motsatta hållet från fartyget.

”Hur kunde han?”

Han stannar vid några meterhöga stenbumlingar som sticker upp ur vattnet.

– Det här var Le Scole, ön Giglios stolthet. I fredags var de mer än dubbelt så höga.

Dykpunkten är ett minne blott. Nu sticker i stället en av stenarna från Le Scole ut från kryssningsfartygets skrov.

Luciano Lofretto skakar på huvudet.

– Hur kunde kaptenen göra så här?

Det kommer Francesco Schettino, som fortfarande är misstänkt för flera allvarliga brott i samband med haveriet, få svara på många gånger i polisförhören.

Och fler frågetecken kring hans förehavanden kommer närmast timme för timme.

Sägs ha suttit i baren

Valde han en rutt farligt nära ön för att visa upp fartyget för öborna som flera italienska medier påstår?

Stämmer historien från den kvinnliga passageraren, att kaptenen tillbringade större delen av kvällen i baren med en vacker kvinna?

En annan resenär uppger att kaptenen var en av de första ombord på en livbåt, invirad i en filt, trots att han enligt italiensk lag inte får lämna fartyget förrän alla passagerare satts i säkerhet.

Även åklagaren Francesco Verusios och rederiet Costa Crociere lägger all skuld på kaptenen.

– Det verkar som att han tagit felaktiga beslut som fått förödande konsekvenser, sa rederiet sent i går kväll i ett pressmeddelande.

Hittills har fem personer bekräftats döda, vilket gör att kaptenen och hans styrman också misstänkts för lika många dråp.

Och siffran befaras öka. 17 personer saknades fortfarande sent i natt.

ARTIKELN HANDLAR OM