”Fakturan vägde ett halvt kilo”

Robert Persson i Kilafors fick fet mobilräkning från Tele2

Foto: Pontus Orre
Sven-Erik Persson och hans son Robert.
NYHETER

För 499 kronor i månaden skulle det ingå 3 000 sms och 50 timmar taltid.

Trots det fick Robert Persson, 21, från Kilafors en räkning på 2 180 kronor från Tele2.

Enligt företaget ska han bland annat ha skickat sms när han sov.

– Jag vart ju bra paff, säger han.

Samtidigt som Robert Persson pratade med sin far Sven-Erik Persson i sin nya telefon, en Ericsson Sony Xperia Neo inköpt förra sommaren på Elgiganten, ska 28 SMS ha skickats från Robert till fadern.

Det och många andra konstigheter upptäckte Robert och Sven-Erik Persson när den specificerade fakturan från Tele2 kom i september förra året.

En faktura som vägde cirka ett halvt kilo och var på totalt 2 180 kronor – trots att det i abonnemanget för 499 kronor i månaden skulle ingå 50 timmars taltid, 3 000 mms och 3 000 sms.

”Tele2 erkänner inga fel”

Sven-Erik Persson tog kontakt med Tele2 för att reda ut missförståndet.

– Herregud, att grabben skulle ha skickat 28 sms till mig samtidigt som vi pratade med varandra är ju helt ologiskt. Men Tele2 sa bara "så kan man göra". Jag frågade "tycker du att det är logiskt? Ni måste vara helt dumma i huvudet", säger Sven-Erik Persson uppbragt.

Som svar fick han "jo, men det är skickat så", säger han.

– De erkänner inget fel.

Fakturan visade också att Robert Persson ska ha skickat sms när han sovit och samtidigt som han tränat vid Bollnäs Karateklubb. 

– Under träningen ska han ha skickat en jäkla massa sms. Men Tele2 säger "ni har gjort det här". Man blir så trött att det är något fruktansvärt, säger Sven-Erik Persson.

500 sms på en helg

Robert ska också ha skickat cirka 500 sms till sin flickvän under en helg som han tillbringade tillsammans med henne.

– Vad jag kan minnas skickade jag inte ett enda sms till henne den helgen, säger han.

I ett års tid har Robert och Sven-Erik Persson bestridit fakturan på 2 180 kronor. Det handlar dock i första hand inte om pengarna, utan om att rätt ska vara rätt.

– Efter diskussioner med Tele2 drog de bort nästan 800 kronor på räkningen. Men 499 kronor har de ju gått ut med reklam för och då ska det inte kosta något mer.

Det faktum att Tele2 har dragit av en del av summan på fakturan, är enligt Sven-Erik Persson en form av erkännande att något faktiskt var fel.

– De har ju tagit bort 800 kronor. Om det inte var fel hade de väl inte dragit av något alls? Men de säger att fakturan stämmer.

Ska titta på fakturan

Tele2 har undersökt Roberts fall, men kan inte hitta något fel.

– Vad vi kan se har kunden skickat sms:en. Men vi ska titta vidare på detta nästa vecka och kommer att höra av oss till kunden igen, säger Pernilla Oldmark informationschef på Tele2.

Det låter som ett tekniskt fel?

– Vår undersökning har hittills visat att det inte är något tekniskt fel bakom.

Låter det rimligt med 500 skickade SMS till flickvännen en helg när han var med henne hela tiden?

– Jag kan inte kommentera om han gjort det eller inte. Men vi har haft en dialog med kunden och vad vi kan se har det här ägt rum. Men det är viktigt för oss att kunden är nöjd, och vi har kompenserat honom och vi ska ha nya samtal nästa vecka.