Dagens namn: Stella, Estelle
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Löfvens hemliga strategi

Socialdemokraternas plan: Vinna storstäderna för att få makten igen

I morgon första maj-talar Stefan Löfven på Göta­platsen i Göteborg.

Det är allt annat än en slump.

Att vinna storstäderna är en viktig del i Social­demokraternas hemliga taktik för att ta sig ända tillbaka till Rosenbad.

När Stefan Löfven i morgon kliver upp i talarstolen på Götaplatsen i Göteborg gör han det med vind i ryggen. Vinterns djupa socialdemokratiska kris har bytts ut mot succésiffror i opinionen.

På sistone har många ­väljare återvänt till partiet, framför allt de mer traditionella S-anhängarna, och partiorganisationen lyser av självförtroende.

Har avgjort valet

Men trots framgångarna står Socialdemokraterna fortfarande inför sin allra värsta prövning – att vinna tillbaka storstadsväljarna.

– Stefan Löfvens utmaning är att ta tillbaka medel­klassväljarna i storstäderna. Det är de som har avgjort de två senaste valen, säger Carl Melin, opinionschef på United Minds.

Tappet i storstäderna kom långt före Håkan ­Juholts svåra förtroendekris. Redan under Göran Perssons sista tid som stats­minister övergav många väljare S för att i stället ­rösta på alliansen.

När topparna i Social­demokraternas verkställande utskott lyfte fram Stefan Löfven som partiledare var tre egenskaper särskilt viktiga.

Olika betydelser

Han ansågs ha förmågan att ena det djupt splittrade partiet, att kunna vinna val och ha den trovärdighet som krävs av en statsministerkandidat.

Aftonbladet kan i dag avslöja att de tre kriterierna har spelat en avgörande roll för hur Löfven har rest och agerat under sina första månader som S-ledare.

– Det är allt annat än en slump var han åker eller vad han gör. Att prata om frågor som är viktiga för storstadsväljarna på Karolinska i Stockholm och att få stående ovationer på distriktskongressen i Skåne är lika betydelsefullt för honom, men av olika anledningar, säger en S-källa med stor insyn i arbetet.

S-ledaren har fått kritik för att vara för osynlig och tyst om partiets politiska lösningar.

Att han då valde att tala inför universitetsstudenter i Lund fick ett och annat ögonbryn att höjas. Men i kampen om storstadsväljarna är unga akademiker en viktig målgrupp.

– Vi kan bara bli ett 40-procentsparti igen om vi visar att vi är det breda ­alternativet där vi har ett tilltal som passar både ­välutbildade i stora städer och de som i dag nästan har tappat tron på samhället, ­säger Heléne Fritzon, S-­ distriktets ordförande i Skåne.

Minst lika betydelsefullt var Stefan Löfvens besök på den skånska distrikts­kongressen nyligen. Att få med sig partiets största ­distrikt, som har stark vänster­prägel och stöttade Håkan Juholt in i det sista, var avgörande. En sargad organisation har svårt att vinna val.

Även i Stockholm har S-ledaren kombinerat ­besök i viktiga framtidsbranscher med internt lagbyggande.

Framtidsfrågor

Nyligen besökte han ­Karolinska institutet och diskuterade möjliga nya jobb inom så kallad life ­science, medicinsk forskning, som en del av sin innovationsresa. Han har även talat på kongressen för det högerstämplade S-distriktet i Stockholms län.

– Det som rör sig i storstäderna är de framtidsinriktade frågorna om var de nya jobben finns, men även utbildningsfrågorna är mycket viktiga, säger Mikael Damberg, gruppledare i riksdagen och distriktets ordförande.

”En extra krydda”

I morgon går Stefan ­Löfvens resa vidare till ­Göteborg. Han har själv bett om att få göra sin första maj-premiär som S-ledare i staden.

Kommunalrådet Anna ­Johansson ser fram emot besöket.

– Det är jätteroligt att få välkomna vår partiord­förande. Första maj på ­Götaplatsen är något utöver det vanliga. Att ha en nyvald partiordförande som talare är givetvis en extra krydda. Sedan är det väl självklart att de positiva opinionssiffrorna gör att livet känns lättare i största allmänhet, säger hon.

Så ska S ta sig till Rosenbad

Ena partiet

Ett parti i kris inte vinner inga val. Falanger som mot­arbetar varandra stöter bort snarare än vinner väljare. Detta har Löfven tacklat genom att besöka båda de stridande ­falangerna och visa upp sig med tunga S-profiler med ­rötter i distrikten.

vinna medelklassen i storstäderna

För att vinna val måste man vinna de stora städerna. Det är en etablerad sanning i politiska kretsar. Därför är det ingen slump att Löfven gärna reser till stora städer och ­lyfter fram frågor som är viktiga för väljare som bor där, som näringsliv, forskning och utbildning.

Visa regeringsduglighet

Juholts kris höll på att radera ut det förtroende som S haft efter en lång tid. Genom att värva högutbildade ekonomen Magdalena Andersson som ekonomiskpolitisk talesperson och att framhålla att ansvar för Sveriges ekonomi är en paradgren, påminner Löfven väljarna om det gamla S.

Hit har Löfven rest under sin tid som S-ledare

27 januari

Väljs till partiledare på Fotografiska museet i Stockholm.

27 februari

Besöker Berlin för samtal om den ekonomiska krisen.

1 mars

Besök på innovationsresa i Kalmar. Talade också inför partidistriktet.

3 mars

Besök på gruvnäringskonferens i Ludvika, Dalarna.

6 mars

Talar på ”Näringslivets 125 mäktigaste kvinnor” på Cirkus i Stockholm.

18 mars

Talar på Socialdemokraterna i Örnsköldsviks årsmöte.

21 mars

Talar på TCO-seminarium i Stockholm.

14 april

Talar på kongressen för Skånes partidistrikt i Helsingborg.

19 april

Frågas ut på studentafton i Lund.

21 april

Talar på årskongresserna för partidistrikten i Stockholms län och Stockholms stad.

23-24 april

Besök hos ILO och TWI i Geneve för att diskutera handelsfrågor.

1 maj

Talar på Götaplatsen i Göteborg.

16 mars

Besöker Paris för samtal med bland annat presidentkandidaten François Hollande.

31 mars

Talar i Vilhelmina på Västerbottens partidistrikts kongress.

20 februari

Starten på Stefan Löfvens innovationsresa sker på Karolinska institutet i Huddinge utanför Stockholm.

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet