Telenor till 16-åriga Maiken: ”Brinn i helvetet”

Foto: Helge Mikalsen/VG
Maiken Fredriksen, 16, blev skrämd av sms:et från Telenors kundtjänst. Mamma Mette Fredriksen undrar vad som hade hänt om det skickats till en person med låg självkänsla. Nu har medarbetaren medarbetaren på kundtjänsten fått sparken.
NYHETER

16-åriga norskan Maiken Fredriksen klagade hos Telenors kundtjänst.

Då sms-svarade telefonjätten på direkten: ”Hoppas du brinner i helvetet”.

Foto: Helge Mikalsen/VG
MOBILEN: Först kom det hotfulla sms:et. Sen kom ett autogenererat meddelande – som bad Maiken att betygsätta bemötandet från kundtjänst.

Maikens fråga var av det oskyldiga slaget. Hon ringde till Telenors kundtjänst och undrade varför hon inte fått någon sms-varning om att hon hade överstigit sin månatliga beloppsgräns.

Fick sms

– Han bad mig att ladda ner en app för att se hur mycket pengar jag hade ringt för. Jag svarade att det inte borde vara nödvändigt och att jag ville ha en sms-varning i stället. Då bad han mig att vara ”lite hjälpsam”. Jag sa att det inte dög och önskade honom en bra dag innan jag la på luren, säger Maiken Fredriksen till norska tidningen VG.

Kort därefter hörde kundtjänstemannen av sig till Maiken – per sms. ”Maken till fräckhet. Hoppas du brinner i helvetet.”, stod det i meddelandet.

Mamman chockad

Maikens mamma Mette Fredriksen frågar sig vad som hade hänt om en person med låg självkänsla eller psykiska problem fått sms:et.

– Jag blev chockad, men bestämde mig för att ge Telenor en chans. På lördagsmorgonen ringde jag till Telenors jourchef som sa att de behövde lite tid för att ge mig ett svar. Jag gav dem en frist till klockan tolv, men klockan halv åtta på kvällen hade jag fortfarande inte hört något, säger Mette Fredriksen till VG.

Byter operatör

Familjen har nu polisanmält Telenor. Efter många år som trofasta Telenor-kunder har de också bestämt sig för att byta till en annan operatör.

– Det är sorgligt att de inte ens svarar oss trots att vi gav dem en chans. Det bränner i mig när jag pratar om det här och när jag ser sms:et, säger Mette Fredriksen.

Efter att VG kontaktade Telenor ringde telefonjätten upp Mette Fredriksen och bad om ursäkt.

– Detta är grovt. Ingen ska behöva behandlas så, säger Telenors kommunikationschef Tor Odland till VG.