Polisen var på väg till fel ö

1 av 5
Här är övervakningsbilden när Anders Behring Breivik springer från regeringskvarteret den 22 juli förra året. Ett ögonblick senare exploderar byggnaden. Han är klädd i uniform och redo att bege sig mot nästa mål: Utøya.
NYHETER

I dag klockan 13 släppte 22 julikommissionen i Norge rapporten om terrordåden i Oslo och på Utöya.

Polisen får hård kritik på en lång rad punkter.

Ett av de större misstagen: Insatsstyrkan satte kurs mot fel ö när de skulle till Utöya.

– Frivilliga gjorde avgörande insatser som både räddade människoliv och polisens aktioner, säger kommissionens ordförande Alexandra Bech Gjørv.

Det är tidigare känt att insatsstyrkans motorbåt gick sönder på väg mot Utöya. Men kanske hade båten kommit fram tidigare – om besättningen bara hade satt kurs mot rätt ö.

Video avslöjar

22 julikommissionen har studerat en amatörvideo som tydligt visar att båten har satt fel kurs. I stället för söderut var gummibåten på väg västerut mot Geitöya, en obebodd ö. Under sträckan fick båten motorstopp och började ta in vatten eftersom den var för tungt lastad. Det kan ha berott på att Getöya ligger närmare land än Utöya och att besättningen därför tog en onödigt stor risk med lasten. 11 man var ombord med tung utrustning, enligt rapporten.

Aktionen slutade med att en campingturist fick plocka upp insatsstyrkan i sin båt och köra den till Utöya. Förvirringen var dessutom stor bland besättningen, enligt vad VG erfar. De hade problem med sin utrustning och försökte navigera med en handhållen gps.

Presskonferens pågår

Misstaget med gummibåten är ett av många som myndigheterna gjorde sig skyldiga till den 22 juli, enligt kommissionens rapport som presenterades på en presskonferens i Oslo i dag. Alexandra Bech Gjørv konstaterar att bombdådet i Oslo kunde ha förhindrats och att offren på Utöya borde fått undsättning tidigare:

 Mycket har sviktat både 22 juli och senare. Det finns betydliga svagheter i system och funktioner, och många människor har inte klarat av sin yrkesroll tillräckligt väl, säger Alexandra Bech Gjørv.

Sex huvudpunkter

Kommissionen listar sex slutsatser kring myndigheternas hantering av terrorangreppen. Där får framförallt polisen ris, och regeringen ros: Polisen och säkerhetspolisen PST kritiseras bland annat för att ha gjort lite för att förebygga attackerna och följa upp tips, och för att man även borde ha undsatt människorna på Utöya tidigare. Regeringen får däremot beröm för en god kommunikation med befolkningen. Även räddningsinsatsen från ambulans- och sjukhuspersonal för högt betyg.

”Förbjud tunga vapen”

Breivik använde tunga halvautomatiska automatvapen på Utöya. Kommissionen vänder sig mot att kontrollen över vem som äger vapen i Norge är för dålig. Man vill dessutom förbjuda att privatpersoner ska få äga halvautomatiska vapen.

Till grund för rapporten ligger intervjuer med 700 personer, videomaterial, gps-information från polisbilar och stillbilder.

FAKTA

Ytterligare 9 punkter där myndigheterna gjorde fel enligt rapporten

1) Visste om bomben

Säkerhets­poliserna hade ­uppgifter om att Breivik hade beställt material till en bomb, men saknade rutiner att följa upp informationen.
 

2) Var för passiva

Polisdistriken Asker och Bärum var för passiva efter bombdådet.
 

3) Kände till flyktbilen

Ett meddelande om Breiviks misstänkta flyktbil på ­Möller- gatan blev liggande oläst.
 

4) Kommunikationen

Polisens kommunikationssystem fungerade ­dåligt tekniskt.
 

5) Använde inte medierna

Polisen missade att använda pressen för att upplysa allmänheten om Breiviks registreringsnummer och att han var klädd i polisuniform.
 

6) Otränad personal tog nyckelbeslut

Polisens ledningscentral var underbemannad och otränad personal fattade nyckelbeslut i kritiska skeenden.
 

7) Inga bilar stoppades

Vägtrafikcentralen fick ingen förvarning av polisen, därför stoppades inga bilar efter bombdådet i Oslo.
 

8) Hindrade varandra

Räddningstjänstens olika delar hindrade varandra från att nå fram till Utöya.
 

9) Dirigerade trafik

De första poliserna som kom till Utviksstranda valde att dirigera trafiken i stället för att åka till Utöya.

ARTIKELN HANDLAR OM