Så vill Trafikverket stoppa fartsyndarna

600 nya fartkameror behövs enligt Trafikverkets beräkningar

Foto: Foto: STIG-ÅKE JÖNSSON
200 000 svenskar åker fast – varje år Enligt polisen är fartkameror en anledning till att antalet olyckor med dödlig utgång har minskat de senaste åren.
NYHETER

Trafikverket vill sätta upp tusen nya fartkameror.

Syftet: Att rädda liv.

Skulle man dessutom sänka den tillåtna hastigheten på vissa vägar i landet, skulle ytterligare liv kunna sparas.

– Trafiksäkerhetskameror ger en jättebra effekt. Hastighetsefterlevnaden blir uppemot 96 procent. Det handlar om fyra eller fem procent som kör för fort förbi kamerorna, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK, Automatisk trafikkontroll på Trafikverket, till Aftonbladet.

100 till 150 liv

Om alla höll hastighetsgränserna skulle 100 till 150 liv sparas varje år.

Och en sänkning av medelhastigheten med ynka 1 kilometer i timmen på hela det svenska vägnätet skulle spara 25 liv per år, visar beräkningar som Trafikverket gjort.

600 nya fartkameror

Trots det finns det inga tagna beslut om fler trafiksäkerhetskameror i landet.

– Däremot har vi gjort en beräkning kring vad man kan göra om man skärper målet på antalet döda och svårt skadade i trafiken. 600 nya trafiksäkerhetskameror skulle vara en åtgärd.

Var skulle de så sättas upp?

– Det är inte bestämt. Men vi sätter dem på vägar där hastighetsefterlevnaden är låg och olycksrisken är hög. Olycksrisken påverkas av om det kör många fordon på vägen. I dag sitter trafiksäkerhetskamerorna på 70- och 90-vägar över hela landet.

Polisen och Trafikverket

Eva Lundberg kan inte säga om och när det kommer fler fartkameror.

– Trafikverket har gjort en bedömning av alla åtgärder man kan göra som i sin tur fungerar som underlag för framtida beslut. Det är Trafikverket och polisen som i samråd fattar beslut om trafiksäkerhetskameror, säger hon.

FAKTA

/Trafikdöda

Dödsolyckorna har på tio år minskat från 433 personer till 314 förra året.

En krock i 90 kilometer i timmen motsvarar ett fall från tionde våningen i ett hus.

Om man kör i 110 kilometer i timmen istället för 90, mer än fördubblas risken att man ska dö vid en olycka.

För en oskyddad trafikant är risken att dö om man blir påkörd i 30 kilometer betydligt mindre än om man blir påkörd i 50 kilometer i timmen. Vid 30 dödas en av tio, vid 50 dödas åtta av tio.

Källa: Trafikverket
 

Fakta/Trafiksäkerhetskameror

De cirka 1 100 trafiksäkerhetskameror som fanns vid slutet av 2011 sparar uppskattningsvis cirka 15 till 20 liv per år.

Trafiksäkerhetskamerorna som är synligt placerade och väl skyltade, innehåller både kamera och radar.

Det är endast de personer som kör för fort som blir fotograferade.

Alla trafiksäkerhetskameror är direktkopplade till Polisen.

Kamerorna fungerar dygnet runt, året om.

KÄLLA: TRAFIKVERKET