Rutiner för nykterhetskontroll varierar

NYHETER

Nykterhetskontrollerna på några av landet största flygplatser genomförs oregelbundet.

På Malmö Airport låg verksamheten på is under sommarmånaderna på grund av personalbrist.

– Men nu under hösten gör vi kontroller då och då, säger Thomas Willers, inspektör på flygplatsen.

Under gårdagen åtalades den SAS-pilot som fastnat i en nykterhetskontroll på Arlanda.

I en rundringning som Aftonbladet gjort till några av landets större flygplatser framgår det att samma säkerhetsnät ser annorlunda ut från plats till plats.

Det är framför allt antalet blås som skiljer sig åt.

"Någon gång då och då"

– Vi gör detta någon gång då och då, och på sommaren har vi haft dåligt med folk. Så under sommarmånaderna har detta legat nere, säger Thomas Willers, inspektör på Malmö Airport.

Han fortsätter:

– Men nu under hösten gör vi kontroller då och då, lite slumpmässigt.

Vad menas med "då och då"?

– Ja, ska vi säga en gång i veckan ungefär. Vi brukar ta en dag så tar vi alla morgonflyg, sen väntar vi kanske en vecka, ibland två, säger Willers.

Två till tre blås i veckan

Göran Larsson, operativ planerare på gränspolisen, säger att två till tre blås har genomförts i veckan sedan i mars på Landvetter.

– 225 blås i år, varav ett positivt, har vi fått fram, säger han.

I Luleå svarar gränspolisen att man utför omkring 140 kontroller årligen.

– Vi har ju alkotest när det kommer in flyg, typ från Arlanda. Då väntar vi till alla passagerare gått ut, då testar vi hela personalen.

Inte imponerad

Alf Molin, före detta trafikpolis, som drev igenom att lagen om rutinmässiga alkoholutandningsprov skulle omfatta även piloter, är inte imponerad över rutinerna.

– Om man i Stockholm hävdar att man genomfört 5000 blås sedan lagen trädde i kraft… det är ju lite skillnad på Landvetter som har en ambition med 300, säger och fortsätter:

– Det primära är ju att folk ska avstå, att inte hamna i den här fällan.