Nu tar Kommunal fajten för namnet

Foto: Montage: FREDRIK PERSSON
vill förändras Så här skulle banderollen kunna se ut om Kommunal bytte namn till ett av de hetaste förslagen: Fack Ett. OBS! Bilden är ett montage!
NYHETER

Efter 102 år planerar fackförbundet Kommunal att byta namn.

Tre av de hetaste förslagen: Fack Ett, Tjugofyrasju och Fundament.

– Vilka löjliga namn! Jag förstår inte varför det skulle behövas, säger brandmannen Per Höglund, 58.

Förra året bytte fackförbundet SKTF namn till Vision. Nu kan Aftonbladet avslöja att även Kommunal, med över en halv miljon medlemmar, planerar ett namnbyte.

– Det är nödvändigt att göra något åt namnet eftersom många av våra medlemmar jobbar privat, och de måste ju också kunna känna igen sig, säger Gullbritt Adolfsson, distriktsordförande i Skåne.

Vill inte kommentera

I januari inledde fackförbundet en varumärkesutredning som ska presenteras på en kongress i maj nästa år. En del av underlaget kommer att vara den Sifoenkät som i dagarna skickats ut till ett stort antal privatpersoner.

Bland de nya namnförslagen finns Fack Ett, Tjugofyrasju och Fundament.

– Min första tanke var: Har de tänkt sänka facket totalt? säger Elisabeth Wass, som svarat på enkäten.

Emma Nilsson, kommunikationschef på Kommunal, vill inte kommentera de nya namnen över huvud taget.

– Det är inte ens säkert att vi ska byta namn, det är bara en av alla frågor vi utreder just nu, säger hon.

Vem eller vilka som tagit fram dem är hemligt, liksom kostnaderna.

– Det är både intern och extern personal inblandad, säger Emma Nilsson.

”Låter som ett skämt”

Aftonbladet har presenterat förslagen för flera pr- och varumärkesexperter som alla ger Kommunal samma råd. Gör om.

– Fack Ett? Allvarligt. Det låter som ett skämt. Hur många sekunder tar det innan namnet översätts till fuck it? säger Niclas Lövkvist, vd på pr-byrån Agency.

Även Tjugofyrasju och Fundament får underbetyg.

– Fundament låter ju som en konstinstallation och känns väldigt fjärran från vad Kommunal varit och bör vara framöver. Jag har också svårt att se kommunalarbetaren uppe i Haparanda säga att han ska gå på möte med Tjugofyrasju. Det är väl dessutom en ganska etablerad gymkedja, säger han.

De medlemmar Aftonbladet pratat med skrattar mest åt det planerade namnbytet.

– Det verkar ju helt onödigt. Det finns väl andra sätta att förnya sig på än att lägga massa miljoner på ett namnbyte, säger brandmannen Per Höglund, 58.

FAKTA

Andra organisationer som bytt namn eller design

Fackförbundet SKTF bytte 2011 namn till Vision med en totalkostnad på 15 miljoner kronor.

År 2003 investerade Försäkringskassan i en ”ny" logotyp. Den karaktäristiska pilen moderniserades lite. På allt från brevpapper till kuvert, blanketter, trycksaker, affischer och visitkort. Kostnaden för det beräknades till minst 1,5 miljoner kronor.

För sju år sedan anlitade Försvarsmakten en designbyrå som tog 1,5 miljoner kronor för att ta fram ett nytt märke till myndigheten. Förslaget fick massiv kritik och fick arbetas om.