S pressas säga ja till vinster i välfärden

Pågår intensiv lobbykampanj mot partitoppen

Foto: Urban Andersson
Stefan Löfven (S).
NYHETER

Svenskt Näringsliv gör allt för att Socialdemokraterna ska säga nej till ett vinstförbud i välfärden.

Aftonbladet kan i dag avslöja att det pågår en intensiv lobbykampanj mot partitoppen.

– Det är ju mäktiga ekonomiska intressen bakom, säger Mats Johansson (S), regionråd i Blekinge.

Frågan om vinsterna i välfärden har blivit en av Stefan Löfvens största surdegar som partiledare. Partiet är djupt splittrat i frågan. Flera arbetarekommuner, däribland Stockholms stad och Malmö, har redan sagt att man kommer kräva ett vinstförbud på kongressen nästa år.

Om två veckor har Socialdemokraternas partistyrelse möte. Enligt uppgift till Aftonbladet är förhoppningen att den referensgrupp som Stefan Löfven har tillsatt då ska ha ett färdigt förslag som partistyrelsen kan ta ställning till.

Bedriver lobbykampanj

Men Aftonbladet kan i dag avslöja hur andra krafter jobbar stenhårt för att påverka partiet. Just nu bedriver arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv en avancerad lobbykampanj för att få S-företrädare att bli mer positivt inställda till vinstdrivande företagen i välfärden.

De senaste veckorna har organisationens regionkontor bjudit in socialdemokrater över hela landet att besöka olika vinstdrivande välfärdsföretag.

– Det är hela arsenalen av samtal, studiebesök och broschyrer. Det är ju mäktiga ekonomiska intressen bakom, säger Mats Johansson, regionråd i Blekinge.

Svenskt Näringslivs kampanj började i kölvattnet av Caremaskandalen för ett år sedan. I vintras lyckades de få ett möte med den S-grupp som jobbar med hälso- och sjukvårdsgrupper i SKL, Sveriges kommuner och landsting.

– De var väldigt måna om att träffa oss. De ville prata om mångfalden av utövare, säger Anna-Carin Magnusson, landstingsråd i Jönköping.

Intensiv debatt

Kampanjen riktar sig till riksdagsledamöter, distriktsordföranden och partistyrelseledamöter. Även lokalpolitiker på olika nivåer har uppmanats delta.

– Om politikerna förstår villkoren för de här företagen och vilken nytta de gör blir debatten mer sansad, säger Peter Isling, presschef på Svenskt Näringsliv

Han berättar att man även bjuder in andra partier men just nu ligger fokus på att påverka S-företrädare.

– Det är jätteviktigt att de förstår vad det här handlar om eftersom debatten är intensiv och de inte har tagit ställning ännu.

Men långtifrån alla inbjudna tackar ja. Riksdagsledamoten Jörgen Hellman, ordförande i Norra Älvsborg, har principen att bara gå på sådant som partiet anordnar.

– Det dräller in inbjudningar varje dag men man måste sätta upp några principer här i livet. Jag är ganska tydlig med det, säger han.