Cykelutredare: Låt barn cykla på trottoaren

Foto: Centerpartiet
Kent Johansson (C).
NYHETER

Flerfiliga cykelvägar, barn som får cykla på trottoaren och väjningsplikt för bilister vid cykelbanor.

Det är några av förslagen i cykelutredningen som Kent Johansson (C) lämnar till regeringen idag.

– Cyklingen och cyklister får en tydligare plats i planeringen och trafikmiljön, säger han.

Nya lagar ska få fler att välja cykeln.

Det är utgångspunkten för regeringens cyklingsutredare, Europaparlamentarikern Kent Johansson (C), som lämnat sin utredning till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i dag.

I utredningen föreslår han flera förändringar som ska göra det lättare för cyklister i trafiken, och som kan bli lagändringar om de genomförs.

Ett av förslagen är att vid cykelöverfarter införa väjningsplikt för bilisterna, precis som för fotgängare vid övergångsställen.

– Det ska underlätta för cyklisterna att smidigare röra sig i sammanhängande cykelstråk. Det viktiga är inte att cyklisterna vet om företrädet, utan att bilisterna vet om att cyklisten har företrädare, säger Johansson.

Barn på trottoaren

Däremot måste cyklister i så fall fortsätta följa stoppsignaler, som rött ljus.

– Men vid sådana platser bör man utforma så att cyklister kan ta sig fram smidigare.

Ett annat förslag innefattar flerfiliga cykelvägar för längre cykelpendling.

Och ett tredje är att barn upp till åtta års ålder får cykla på trottoaren.

– Barns möjlighet att kunna fysiskt röra sig har begränsats ordentligt. Miljön runt skolor och liknande är inte tillräckligt lätt för barn att ta sig fram i. Upp till åtta år är en period när de lär sig cykla, då kan de ha möjligheten, om det inte finns en cykelbana, att cykla på trottoaren.
Kommer fotgängare som behöver extra plats på trottoaren störas av det här?

– I dag har du möjlighet att åka Segway på trottoaren, det är ett mer kraftfullt fordon än cykel. Jag tror inte det här förslaget utökar konflikten.

”Folk vill cykla”

Hans mål är tydligt – cyklisterna ska öka.

– Folk vill cykla i större utsträckning. Jag medverkar till att i förväg hantera det som blir en konflikt i trafiken annars.
Cykelutredningen ska nu gås igenom av näringsdepartementet för bedömning om förslagen ska gå vidare. Då blir den därefter en fråga för regeringskansliet.