”Jobbar som galärslavar”

Annika, 35, har delade turer inom äldrevården: Det tar mycket energi

Foto: INGA BJÖRK
Slitsamt Att arbeta delade turer sliter mycket på Annika Fahlström som är undersköterska i Ånge kommun.
NYHETER

Annika Fahlström, 35, måste dela upp sina ­arbetspass på helgerna. Håltimmarna får hon inte betalt för.

En femtedel av ­Kommunals medlemmar är i samma situation.

– De arbetar som galärslavar, säger fackförbundets ordförande Annelie Nordström.

Annelie Nordström.

År 1919 togs riksdags­beslutet för första gången om åtta timmars arbetsdag. Nästan 100 år ­senare är det för många allt annat än verklighet.

Sedan hon var 19 år har undersköterskan Annika Fahlström jobbat inom ­äldrevården med så kallade delade turer.

I dag är hon 35.

– Det tar mycket energi, säger hon.

Drygt 100 000 av Kommunals medlemmar ­jobbar delade turer, enligt en ny rapport som fack­förbundet släpper först i början av nästa vecka, men som ­Aftonbladet fått ta del av.

Får inte betalt

Delade turer innebär att den anställdas arbetsdag delas upp i två delar med en paus på flera timmar där den anställda är ledig –och inte får betalt.

Annika Fahlström jobbar på ett äldre­boende i Ånge kommun och dras med de uppdelade arbets­dagarna på helgerna. Hon har drygt 1,5 mil till jobbet:

– Jag åker hem för att koppla av mellan, men ­hinner typ bara hem så ­vänder jag känns det som.

Enligt rapporten upp­lever fyra av tio av de som arbetar delade turer dag­ligen trötthet och stress. 90 procent är negativa till ­arbetspassen.

– Man arbetar som galärslavar i några timmar på morgonen för att alla sysslor ska hinnas med. Så ­jäktar man livet ur sig. Sen ska man sätta sig, gå en ­promenad eller vad man nu ska göra i fyra–fem timmar för att inte vara där och få betalt. Sen ska man in i ­selen igen och slå knut på sig själv för att hinna allting på extremt kort tid till ­kvällen. Det är en fullständigt orimlig arbetssituation som bara är till för att pressa­ kostnaderna, säger ­Kommunals ordförande Annelie Nordström.

Hårt drabbad

Förutom äldrevården är kollektivtrafiken hårt drabbad av de delade turerna, men får till skillnad mot det kvinnodominerande yrket oftast en viss ekonomisk kompensation.

Kommunal vill driva ­frågan i årets avtalsrörelse:

– Med hela arbetsdagar skulle man kunna skapa den kvalitet som de flesta äldre efterfrågar.

FAKTA

Så säger lagen

Arbetarrörelsen lyckades långsamt sänka arbetstiden från tolvtimmarsdagen på 1860-talet, via tio timmar 1917 till ett lagstadgat maximum på åtta timmar, sex dagar i veckan, 1919.

Den svenska lagen gällde dock bara en minoritet, då flera yrkesgrupper var undantagna, till exempel alla statligt anställda, anställda inom hälso- och sjukvård, skogs- och jordbruk med flera.

Först på 50-talet hade 48- timmarsveckan blivit ett tak för nästan allas arbetstid.

En ny lag från 1970 sänkte i två etapper (1971 och 1973) veckoarbetstiden till 40 timmar. Den nu gällande arbetstidslagen omfattar i stort sett alla arbetstagare. Speciallagar finns inom sjöfarten, i husligt arbete och för chaufförer.

Källa: Lunds universitet/ Nationalencyklopedin

Så många har delade turer

■ ■ Hälften av alla medlemmar inom branscherna äldre­omsorg och trafik arbetar ­delade turer.

■ ■ I Norrbottens län arbetar nästan 80 procent ­inom ­äldreomsorgen ­delade turer, ­motsvarande 25 procent i Stockholms län.

■ ■ För de som arbetar ­delade turer är tiden ­mellan arbetspassen i genomsnitt 4 timmar med avdrag för rast.

■ ■ 80 procent av Kommunals medlemmar har ­arbetat ­delade turer tio år eller mer.

■ ■ 80 procent får ingen ersättning för uppehållet mellan ­arbetspassen.

■ ■ 90 procent tycker att det är svårt att använda tiden på ett vettigt sätt.

■ ■ 4 av 10 som arbetar delade turer upplever dagligen ­trötthet och stress.

Källa: Kommunal

ARTIKELN HANDLAR OM