Torbjörn, 48: ”Jag borde ha 10 000 till”

Foto: FREDRIK KARLSSON
Torbjörn Strömberg är en av landets lärare som är missnöjd med sin lön. ”Jag har inte tjänat på att utbilda mig”, säger gymnasieläraren Torbjörn Strömberg.
NYHETER

På tio år har hans lön bara ökat med 27 procent.

Torbjörn Strömberg är en av landets lärare som är missnöjd med sin lön.

– Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag gjort ett annat val, säger han.

I tio år har Torbjörn Strömberg, 48, undervisat i svenska och filosofi vid Spångbergsgymnasiet i värmländska Filipstad.

När han började hade han 22 000 kronor i månaden, i dag ligger lönen på 28 000 –en höjning med 27 procent.

I dag ligger Torbjörns lön 1 100 kronor under den ­genomsnittliga månads­lönen bland hans kolleger.

Ångrar sig ibland

– Det är klart att jag är missnöjd, man ser ju vad jämförbara yrken får i förhållande till studietid och svårighetsgrad, säger Torbjörn Strömberg som ­känner sig kluven inför sitt yrkesval.

– Jag har inte tjänat på att utbilda mig, om man beräknar att jag har förlorat ­inkomst under studietiden och har studielån att betala av.  Hade jag vetat det som jag vet i dag hade jag gjort ett annat val.

Intressant men slitigt

Trots det är Torbjörn inte bitter, säger han, eftersom det är ett spännande yrke med intressanta arbetsuppgifter. Men jobbet är slitsamt och betalningen dålig. Och det händer att Torbjörn mår dåligt när eleverna frågar om råd.

– Det är ångestladdat när de kommer och säger: ”Torbjörn, tycker du att jag ska ­söka till lärare?”. Jag brukar säga att det är ett fantastiskt yrke men att arbetsbelastningen är hög och att det ­definitivt finns yrken med bättre lön.

Den låga lönen gör att Torbjörn emellanåt förlorar drivkraften.

– I bland kan jag känna mig mindre motiverad att jobba och tänka ”varför ska jag bry mig?”. Det tar udden av ens engagemang.

Vilken lön skulle du vara nöjd med?

– Kan de klämma till med 10 000–12 000 kronor mer skulle jag vara nöjd. Det tycker jag skulle vara rimligt.

I bland funderar Torbjörn på att byta bransch eftersom han känner sig uppgiven. Läraryrket är så viktigt men tas inte på allvar, tycker han.

– Vi måste betala lärarna bättre. Det krävs lärare för att det ska bli några civil­ingenjörer.