Nu bryts tystnaden om TWA 800

1 av 14 | Foto: AP
NYHETER

Efter 17 års tigande bryter nu haveriutredarna tystnaden om TWA flight 800.

En ny dokumentär säger sig bevisa att flygplanskraschen inte var en olycka.

De som hävdat att planet sköts ner av terrorister får nu ved på sin brasa.

Den 17 juli 1996 dog samtliga 230 människor, varav en svensk, som befann sig ombord på TWA flight 800 när flygplanet störtade ner i Atlanten. Planet var på väg till Paris när det exploderade strax efter avgång från JFK-flygplatsen i New York.

Det har länge spekulerats i om terrorister låg bakom explosionen. Men både amerikanska National Transportation Safety Board (NTSB) och FBI, som utredde kraschen, kom fram till att den inte orsakades av någon terroristattack.

Vittnen såg eldklot

I stället var det en kortslutning som utlöste explosionen. Kortslutningen startade troligtvis i en bränsleledning och letade sig sedan in i bränsletanken vid ena vingen för att slutligen antända de dödliga bränsleångorna där.

Flera av dem som blev vittnen till olyckan uppgav att de såg ett stråk av ljus och ett eldklot strax innan, vilket orsakade misstankarna om att terrorister skulle ha skjutit ned planet med en raket.

Utredningen av olyckan kom fram till att det som vittnena såg antagligen var brinnande bränsle från planets tank.

”Arsenal av faktorer"

Men nu påstår amerikanska dokumentärmakare att de har bevis för att kraschen inte var en olycka, skriver CNN.

I dokumentären "TWA Flight 800" bryter flera av utredarna som undersökt flygplanshaveriet tystnaden om vad som låg bakom explosionen som fick planet att störta.

Producenterna säger sig ha uppgifter som bevisar att ”en eller flera explosioner utanför flygplanskroppen orsakade kraschen", och att de har en "arsenal av faktorer" som bevisar att bränsleexplosionen inte var orsaken till att planet störtade.

– Vi har radardata som bekräftar att en assymetrisk explosion kommer från planet, något som enligt den officiella teorin inte hände, säger producenten Tom Stalcup till CNN.

De ska också ha tekniska bevis som bekräftas av förstahandskällor, ögonvittnesskildringar och utredarna som undersökte haveriet.

Däremot har man inga uppgifter om vem eller vilka som ska ha legat bakom attacken.

Förbjöds prata med allmänheten

Totalt sex utredare som arbetat vid bland annat NTSB och Airline Pilots Associations medverkar i dokumentären.

”Under tiden som haveriutredningen pågick var utredarna förbjuda att prata med allmänheten. De fick heller inte föra vidare några kommentarer från deras överordnade vid NTSB eller FBI. När utredarna nu har gått i pension kan de avslöja att NTSB:s officiella slutsats var felaktig", lyder ett pressmeddelande.

På grund av de nya uppgifterna kommer dokumentärens producenter tillsammans med utredarna nu att ansöka om att NTSB återupptar utredningen - 17 år efter att B-747-planet föll i bitar i vattnet utanför Long Island i New York.

– De anhöriga måste få veta vad som hände deras nära och kära, säger Tom Stalcup.

”Aldrig helt stängda”

Och nu öppnar NTSB för att flygplanskraschen kan komma att utredas på nytt.

– Även om NTSB sällan återupptar fall som redan utretts, är våra utredningar aldrig helt stängda. Vi bedömer all ny information som inte redan har prövats, säger Kelly Nantel, talesperson vid NTSB, till CNN.

Hon försvarade samtidigt den gamla utredningen med att man lade ner mycket tid och kraft på att få fram sanningen.

För att NTSB ska kunna pröva en ansökan om att återuppta ett gammalt fall, krävs ett förändrat bevisläge.

– För att vi ska överväga en sådan begäran måste man antingen kunna lägga fram nya bevis eller påvisa att våra fynd är felaktiga, säger Kelly Nantel.

Dokumentären "TWA Flight 800" premiärvisas i amerikansk TV på årsdagen av kraschen, den 17  juli.