Slottets nya färg: rosa

1 av 2 | Foto: HASSE HOLMBERG / SCANPIX
Slottet som det ser ut nu.
NYHETER

Det har varit rödbrunt, gult och grått.

Nu ska det kungliga slottet färgas – rosa.

− Dagens snusbruna färg kommer från smuts och sot. Från början var det rosa, säger slottsarkitekten Andreas Heymowski.

Det har diskuterats i decennier. Men nu är det klart att det slottet ska färgas rosa. I år ska ett beslut tas om vilken rosa nyans kungahuset kommer få.

− Det är inte så lätt att hitta en färg som har sting och sen samspelar med de olika varianterna av den renskrapade Gotlandssandstenen, säger slottsarkitekten Andreas Heymowski.

Gotlandssandstenen, som är vanlig i slottet, är ofta blågrå när den är ny. Med tiden övergår den i en röd- eller gröngul färg. Detta gör att slottet idag har en del olika nyanser. Och trots att den överhängande färgen är mörkare så menar Andreas Heymowski att kungahuset under de två senaste putsningarna fått en rosa färg som senare blivit brun av smuts och sot.

Går att se ursprungsfärgen

− Man har länge talat om den här snusbruna kulören som vi har nu och sagt att det här ska vara något som kom under Oscar II:s renovering kring sekelskiftet. Men vi har fastställt att ingen någonsin gett slottet den här bruna kulören. Även när putsen byttes ut i mitten på 1900-talet så gav man slottet en ljusare kulör som dock luftföroreningar och kemiska processer snart omvandlade till brunt, säger han.

Han berättar att man kan se den ursprungliga gulrosa färgen om man står nära fasaden mot Slottsbacken och tittar nere vid fönsterhörnen.

Slottsarkitekten har i samråd med representanter från Hovstaterna, Riksantikvarieämbetet, Länsstyrelsen, Stadsmuseet och Stadsbyggnadskontoret även beslutat att man inte ska måla på slottets stenar som man tidigare gjort. Kungen, som står som högste ansvarig för att förvalta de 11 kungliga slotten, informeras också om arbetet.

Har experimenterats mycket

− Under hela 1900-talet så har det experimenterats mycket med alla möjliga kemiska medel som industrin kunde frambringa för att förstärka stenen. I dag har stenen mättats med en massa kemikalier och vi vet inte vad som skulle kunna hända om vi gav den ett tätt skikt av målarfärg, säger Andreas Heymowski.

Därför tittar man nu på färgade putsblandningar som man kan börja prova när restaureringen börjar sin tredje fas nästa år. Andra färger har varit på tapeten och många hade hellre sett att slottet skulle färgas gult, som under 1700-talet.

En av dem är Kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin. Han skriver i ett uttalande:

”Slottet ska ’ploppa upp’”

”Jag har min uppfattning klar, låt Kungliga Slottet återfå den gula färg som man idag tycks vara ense om är originalfärgen från 1754. Slottsarkitekten uttrycker i artikeln oro för att Slottet ska 'ploppa upp' ur sin omgivning. Med all respekt, men ploppa upp är precis vad denna fantastiska byggnad ska göra!”

En DN-undersökning visade 2007 att 44 procent av de röstande ville att slottet skulle färgas ljusgult.

Andreas Heymowski är av en annan uppfattning.

− Vi tror att en halmgul färg av det slaget som UD (utrikesdepartementet) har skulle bli för dominant. Med slottets skala och läge i staden är det en alltför ljus kulör. Jag tror också att den skulle samspela ganska dåligt med den här stenen som ibland går åt grönt och ibland åt rött, säger han.

Fasadrestaureringen beräknas vara helt klar kring 2036. Då fyller prinsessan Estelle 24.

FAKTA

Slottets färgrika historia

1693-1697: Tegelrött med vitmålad sten.

Den nya norra längan till slottet Tre Kronor byggdes med en ljus tegelröd puts. Färgen kom från brunockra och ”holländsk brunrot”. Stenpartierna var vitmålade med oljefärg.

1720-1750: Grått

Efter att Tre Kronor brunnit och dagens slott uppfördes stod kalkputsen omålad och grå medan detaljerna var målade i blyvitt.

1750-talet: Ljusgult

När slottets arkitekt Nicodemus Tessin d y dog 1728 tog Carl Hårleman över – och ändrade slottets färg till hans egen favoritfärg: ljusgul. Det var den tidens arkitekturs innefärg på grund av fransmännens gula sandsten. Den var dock jättedyr. Detta löste sig 1743 då apotekaren Johan Julius Salberg uppfann en gul kalkfärg som togs fram med hjälp av järnvitrol.

1810-talet: Grått, gult och rosa

När kung Carl XIV Johan skulle komma till Stockholm ville man renovera slottet som då var i ganska dåligt skick. Då fick det som skulle föreställa sten på de norra och östra längorna en rosa kulör. Den fick så mycket kritik att de västra och södra längorna fylldes med grå sten. Och putsen var fortsatt ljusgul.

1890-talet: Beige

Kung Oscar II fick sin vilja igenom och slottet renoverades i de naturfärger som var moderna kring sekelskiftet. Det blev en beige ton med gulgrå stendekorer.

1940: Rödbrunt

Putsen hade skadats och blivit smutsig och brun. Kemiska processer hade gjort pigmenten mörkare.

1944-1967: Beige

Ny, grövre puts gav slottet den ljusbeige färgen tillbaka.

2011: Mörkt och gråbrunt

Putsen var smutsade, pigmenten mörkare och färgen åter mörk och gråbrun. Kollade man noggrannare kan man se olika skiftningar på olika delar av fasaden.

Källa: http://www.stockholmgamlastan.se/ och Statens Fastighetsverk.

ARTIKELN HANDLAR OM