Nya bevis mot lokföraren

1 av 5 | Foto: REUTERS
NYHETER

Allt mer talar för att lokföraren José Garzon Amo som körde det kraschade spanska höghastighetståget är ansvarig för den katastrofala olyckan.

Nu har han formellt har anklagats för grovt vållande till annans död, enligt spanska El País.

Samtliga av de 78 personer som omkom i olyckan har nu identifierats.

42 personer vårdas fortfarande på sjukhus och för 30 av dem är tillståndet kritiskt, rapporterar TT.

Inrikesminister Jorge Fernández Díaz säger till tidningen El Mundo att det nu finns "rimliga bevis" mot lokföraren Garzon Amo.

Det var under en presskonferens på lördagen som inrikesministern presenterade det nya bevisläget. Vad bevisningen består av vill han inte kommentera, Fernández Díaz hänvisar till att utredningsläget då kan kompliceras. Den misstänkte lokföraren har hittills varit tyst och vägrat prata med polisen i förhör.

Ljudinspelningarna som återfanns i tågets svarta låda visar att José Garzon Amo drabbades av panik kort innan olyckan. Tåget körde då i 190 kilometer i timmen i en skarp kurva som ligger på en 80-sträcka.

– Vi har spårat ur, vad ska jag göra, vad ska jag göra, skrek lokföraren över radion enligt El Mundo.

Ifrågasätts av facket

Den tekniska utredningen fokuserar på att reda ut frågetecknen kring den höga hastigheten i den skarpa kurvan. Domstolen i Galicien ska också ta ställning i ansvarsfrågan och i hur stor utsträckning lokföraren bidragit till kraschen där 78 människor miste livet och 130 skadades. Det spanska fackförbundet UGT menar att förklaringen till olyckan måste vara mer komplex än den mänskliga faktorn, enligt El Pais. Facket anser att det finns för många säkerhetssystem för att föraren ensam ska ha kunnat orsakat katastrofen.

ARTIKELN HANDLAR OM