”Det är jättedålig stil”

Läsarna kräver: Låt oss boka av våra resor till Pascha Bay

Foto: ANDERS DEROS
Angelica Corap Rydefjord tillsammans med sonen Atilla 4 år.
NYHETER

Angelica är rädd att sonen ska få hjärtproblem om han smittas av magsjuka i turkiska Alanya.

Men Fritidsresor vägrar låta familjen boka om sin resa till Pascha Bay.

– Hur roligt är det att åka ner och vara rädd? säger Angelica Corap Rydefjord.

Flera av Aftonbladets upprörs av att Fritidsresor inte vill låta dem boka av sina resor till det hotell i turkiska Alanya, som de senaste dagarna har härjats av en magsjukeepidemi.

Familjen Corap Rydefjord från Göteborg köpte sin resa ner till Blue Village Pascha Bay samma natt som epidemin bröt ut. När de läste om utbrottet nästa dag ringde de Fritidsresor för att boka om till ett annat hotell.

Kan få hjärtproblem

Familjen erbjöd sig att betala mellanskillnaden men det ville Fritidsresor inte gå med på. Det trots att mamma Angelica förklarade att 4-årige sonen Atilla är för tidigt född och därför väldigt infektionskänslig, att han kan få problem med både hjärta och lungor av minsta lilla. 

– Vi vill verkligen inte ta ner honom, tänk om han blir sjuk? Vi sa det till Fritidsresor men de sa bara "Tyvärr, det finns inget vi kan göra, vi måste hålla oss till vår policy", säger Angelica Corap Rydefjord uppgivet.

– Jag tycker att det är jättedåligt när ett så stort företag gör så mot sina resenärer. Inte en chans att vi reser med dem igen.

”Tänk om det händer något”

Sandra från Södertälje har också försökt boka av sin resa till Pascha Bay. Även hon fick ett bestämt nej från Fritidsresor.

– De säger att jag ska skaffa läkarintyg och vända mig till försäkringsbolaget. Men ska vi behöva åka ner och riskera att bli sjuka medan de väntar på sina provsvar? säger Sandra, som är rädd att hela sällskapet ska bli sjuka.

– Vi kan inte skicka ner barnen till det här, tänk om det händer något. Jag struntar i om de har sanerat hotellet, de vet ju inte varifrån utbrottet kommer.

Fritidsresor förklarar sin hårda av- och ombokningspolicy med att antalet insjuknade personer har sjunkit drastiskt.

Är det rimligt att inte låta en familj med ett infektionskänsligt barn boka om sin resa?

– Jag kan inte uttala mig om just det specifika fallet eftersom jag inte har alla detaljer.

Kan klaga till ARN

Enligt Konsumentverket har man rätt att boka av en resa om det händer något som väsentligt påverkar förhållandena vid resmålet. Till exempel om hotellet måste saneras så att man inte kan bo i sitt bokade rum, att restaurangen stängs ner eller man inte får bada i poolen.

– Då försvinner ju hela eller delar av poängen med resan, då blir det ett väsentligt fel och då har man rätt att avboka, säger Jessie Cargill-Ek, jurtist vid Konsumentverket.

Säger resebolaget nej och man inte är nöjd med det, kan man klaga till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

”Hur roligt att vara rädd?”

Familjen Corap Rydefjord har inte bestämt sig för om de ska resa på söndag eller inte. De tycker att de är obehagligt att ingen vet vad som orsakat utbrottet av magsjuka.

– Jag har ingen lust att åka ner, hur roligt är det att vara rädd? Ska jag behöva säga till sonen att han inte får äta, dricka eller röra något. Ska han inte få bada i poolen? Jag känner inte att det är tryggt, säger Angelica Corap Rydefjord.