Semestern är slut - då blir det jobbigt

Här är bästa botemedlet för din jobbångest

slut på det roligaI dag återgår hundratusentals svenskar till arbetet efter semestern med jobbångest på köpet.
NYHETER

Slut på strand, lata dagar och en läskande dryck på balkongen.

Hundratusentals svenskar återgår nu till arbetet efter semestern med jobbångest på köpet.

Därför har Aftonbladet listat bästa botemedlen.

Dan Katz.

Efter tre, fyra eller kanske fem veckors semester är det nu dags för en stor del av svenskarna att åter stämpla in på jobbet. Och att jobbångesten är som störst efter semestern är helt normalt.

– Man ska inte lita på den känslan direkt. Nästan alla känner ett starkt motstånd. Så är det med mycket som vi inte gjort på ett tag, synnerligen om det kräver en viss prestation, säger Dan Katz, legitimerad psykolog och psykoterapeut.

Blir deprimerade

För de allra flesta kommer jobbångesten att släppa redan inom ett par veckor och man inser snart att man behöver ett arbete att gå till.

– Det finns ju många saker i arbetet som vi inte inser är positivt för oss när vi är där, men som man märker om man skulle sluta jobba. Det vanligaste för dem som har möjlighet och väljer att sluta jobba är att de blir deprimerade efter ett tag och sedan är tillbaka och gör något annat inom ett år.

’Skaffa nya rutiner’

Dan Katz rekommenderar alla som känner jobbångest att ta till- vara på möjligheten att göra en nystart.

– Man kan skaffa nya rutiner eller hitta ett nytt sätt att föra kalender. Det kan även vara på det sociala planet, få bättre kontakt med kollegor eller sin chef.

Semester innebär ofta förändrad dygnsrytm med sena kvällar och sovmorgon.

Tidig uppstigning är något som kan öka på ångesten.

Kliv upp i tid

Men lösningen är inte att gå och lägga sig tidigare.

Om man ställt om från att normalt ha lagt sig vid 23.00 på kvällen till att vara vaken till 01.00 under semestern är lösningen inte att börja lägga sig vid elva igen.

– Då kommer man ändå inte somna och ligger klarvaken i sängen. Då förknippar man sängen med att ligga och vrida på sig, säger Dan Katz och fortsätter:

– Hemligheten är att stiga upp när du ska och vänja kroppen med att stiga upp tidigare. Efter några dagar är du så trött att du somnar klockan elva igen. Och det är strängt förbjudet att sova middag, vilket förstör omställningen.

Så hanterar du jobbångesten - psykologen dan katz tipsar

Oroa dig inte i onödan

- Ta inte din oro och motvilja att jobba på för stort allvar. Nästan alla känner så efter semestern. Notera bara om känslan finns kvar efter ett par veckor. Om den gör det så behöver du fundera över vad du ska göra för att förbättra din situation.

Var beredd på att det går trögt i början

- Folk är betydligt mindre skarpa i hjärnan efter semestern än när den börjat. I studier har man sett att folk får sämre test- resultat på intelligenstest efter att de varit lediga. Hjärnan är ju som en muskel som blir slöare om du inte använt den.

Se fram emot det sociala

- Arbetet är mycket mer än att tjäna pengar. Folk som tjänat ihop 50 miljoner och slutat jobba löper stor risk att bli deprimerade. Inom ett år har de ofta gått tillbaka till arbete. Man vill uppleva att man tillfört något och att andra märkt att man tillfört något.

Tänk på kost och alkohol

- Har du vant dig med att dricka några öl varje kväll ska du naturligtvis sluta. Det bästa sättet att sluta med cigaretter, sprit eller godis är att se till att man inte har tillgång till det. Ha inte en låda rosévin i kylen, plocka bort ölen och rökare ska inte ha cigaretter hemma.

Sätt upp nya mål

- Det är en möjlighet till en nystart. Bestäm dig för att förändra saker, exempelvis att vara bättre organiserad eller att motionera några gånger i veckan. Nystarter är en bra möjlighet att introducera nya beteenden som att gå upp tidigare för att hinna äta frukost med barnen eller öva trumpet, vad du nu önskar.