FM-nätet släcks – då måste du köpa dab-radio

”Det är främst män i övre medelåldern som köper”

NYHETER

Regeringen vill släcka det vanliga radionätet och ersätta det med ett nät för digital marksänd radio.

Men kritiker dömer ut tekniken som föreslås och ifrågasätter om lyssnarna verkligen vill ha en förändring.

Kapaciteten i det analoga FM-nätet är för dålig. Därför har regeringen föreslagit att FM-radion ersätts med marksänd digitalradio, baserad på så kallad dab-teknik, om nio år. Sveriges Radio välkomnar planerna.

– Det går inte att få in fler kanaler med nuvarande frekvensplanering. Med digitalradio kan utbudet ökas. Sveriges Radio skulle till exempel ha möjlighet att göra en renodlad sportkanal. I dag finns en tydlig kollision mellan P4:s lokala uppdrag och Radiosporten, säger Mats Åkerlund, ansvarig för digitala strategier på SR.

30 ton avfall

I samma stund som FM-nätet släcks blir de minst nio miljoner radioapparater som finns i hushållen obrukbara. I Norge, där de också planerar att lägga ner FM-nätet, har omkring tio miljoner radioapparater lämnats till skrotning. Det motsvarar uppemot 30 000 ton avfall.

För att kunna lyssna på de digitala marknätsändningarna måste nya dab-radioapparater, som är något dyrare än FM-modellerna, inhandlas. Amela Hatibovic Sehic, teknisk handläggare på Post- och telestyrelsen, är osäker på om framför allt unga radiolyssnare är beredda att köpa nya mottagare.

– Dagens ungdomar är framtidens mediekonsumenter. De lyssnar på radio via appar i sina mobiltelefoner och har inga radioapparater hemma.

Hon är dessutom kritisk till att lyssnarnas efterfrågan på digitalt marksänd ljudradio inte har kartlagts.

– Det är konsumenterna som måste köpa nya radiomottagare. Men ingen har undersökt vad de vill ha. Om konsumenterna inte efterfrågar digitalt marksänd ljudradio behövs det inte. Då kan vi ha kvar den FM-radio och webb-radio som vi har i dag.

Svalt intresse

Redan i dag går det att lyssna på dab-sändningar i vissa delar av landet. Men intresset för att köpa dab-radioapparater är svalt.

– Det är främst män i övre medelåldern som köper dab-radio. Jag tror att ungdomar har Spotify och radioappar i sina smarta telefoner, säger Robert Lints, butikschef för Hifiklubben på Sveavägen i Stockholm.

Patrik Fältström, internetexpert och forskningschef på nätbolaget Netnod, är för en modernisering och digitalisering av radion, men han förstår inte varför dab har valts som teknik.

– Standarden är inte bra. De sämsta mp3-spelarna har bättre ljud än dab. Jag tycker inte att man har utrett vilka tekniker som är de mest optimala, som kompletterar varandra, säger han.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM