Färdigborrat i dag på Hallandsåsen

Foto: TRAFIKVERKET
NYHETER

Här bryter superborren Åsa igenom Hallandsås.

Med en försening på 16 år är nu båda järnvägstunnlarna färdigborrade.

– Äntligen, utropade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), som var på plats.

Via storbildsskärmar följde omkring 400 personer genombrottet. Strax före klockan 12 fullbordade borrmaskinen Åsa det andra, västra tunnelröret.

– Nu kan det fraktas mer gods på spåren, men det förenklar också för de som reser på sträckan varje dag, sade infrastrukturminster Elmsäter-Svärd till TT.

600 personer – jobbat dygnet runt

Tidsramarna för bygget har för länge sedan spräckts — projektet skulle ta fem år, men har hittills hållt på i 21 år.

De senaste åtta åren har 600 personer jobbat nästan dygnet runt. Och det kommer de att få fortsätta med. Inte förrän om drygt två år kommer tågtrafiken att släppas på.

Ökar antalet tåg

Restiden förkortas bara med några minuter, men det är inte huvudskälet till att tunnlarna byggs. I stället handlar det om att få bort flaskhalsen Hallandsås och skapa ett dubbelspår längs hela Västkustbanan:

– Nu kan vi öka från fyra till 24 tåg i timmen, och flytta över mer godstrafik, säger Trafikverkets projektchef Per Rydberg till TT.

Under 1990-talet stod hela bygget stilla i fem år, sedan grundvattnet i Hallandsås börjat läcka ut och kor skadats av akrylamid. Tätningsarbetet och saneringen tog lång tid.

– Det är lätt att vara efterklok, många underskattade den komplexa geologin, exempelvis det höga vattentrycket, säger Per Rydberg till TT.