Så vill butikerna spionera på dig

Foto: Scanpix
Flera stora butiksjättar ska, enligt uppgift till Dagens Industri, vara intresserade av att installera tekniken.
NYHETER

Ett spontanbesök i mataffären är snart allt annat än spontant.

Med ny teknik kan handelsjättarnas kartlägga dig i detalj.

– Hur långt det kan gå beror på hur folk reagerar, säger Sara Rosengren, docent i marknadsföring.

En spontan Dajm innan du betalar i kassan?

Knappast.

Senast i raden av sätt att locka till mer konsumtion är BLE, en ny Bluetooth-teknik som hjälper butikerna att följa varje steg kunderna tar.

Med den skulle kunder som står och spekulerar i att köpa läsk kunna lokaliseras. Ett pling i mobilen: med tips om extrapris på andra passande varor, i det här fallet choklad.

Kan redan kartlägga det mesta

Flera stora butiksjättar ska, enligt uppgift till Dagens Industri, vara intresserade av att installera tekniken.

– Vi för diskussioner med olika parter om den här tekniken och om andra typer av teknik, säger Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på Ica till DI.

Sara Rosengren är docent i marknadsföring på Handelshögskolan. Hon säger:

– Teknologiskt kan man redan nu kartlägga det mesta, via mobilen vet man var folk är och vad de gör.

Men hur långt det kan gå i framtiden är kunderna med och bestämmer.

– Ur marknadsföringssynpunkt vill handlarna kunna ge bättre erbjudanden och sälja mer. Men visar det sig att kunderna inte alls gillar det, så kommer marknadsförarna också att reagera på det, säger Sara Rosengren.

Experten: Inte förvånad

Hennes kollega, ekonomiprofessorn Fredrik Lange, har i ett forskningsprojekt tittat på hur marknadskommunikation i butikerna påverkar kunderna. De flesta butiker placerar i dag produkter så att vi omedvetet, eller medvetet, ska bli sugna på att köpa mer. Konkreta exempel är chokladsås bredvid glass, chips bredvid läsk eller olivolja vid grönsaksavdelningen.

– Med den nya tekniken skulle de kunna kartlägga mer. Om du står vid bananerna skulle de kunna skicka ett erbjudande till dig via din telefon. Till exempel att du får rabatt på annan frukt om du köper si och så många bananer, säger han.

Kundernas beteende är däremot svårt att förutsäga. Vissa är planerade, andra mer öppna för spontana infall.

– Det är helt klart ett planeringsproblem för handeln att veta hur man ska nå kunderna effektivt. Det Ica pratar om nu är att skräddarsy en modell. Dessa mer riktade erbjudanden har det talats länge om, jag är inte förvånad att de kommer nu.

Båda kan tjäna på det

Men hur mycket behöver butikerna veta om oss?

– Det behöver egentligen inte veta så mycket mer. Men en fördel för både branschen och kunderna är att du kan matcha butikserbjudandet mot kunderna på ett bättre sätt. Ibland kan båda parter tjäna på det.

Ett konkret exempel är svårigheten att gissa hur mycket en handlare ska köpa in av en viss vara.

– Med den här typen av teknik kan du bättre ge erbjudanden av sådant du har mycket av.

Vilken är konsumenternas vinst av det?

– Att få attraktiva erbjudanden på sådant som de kanske inte tänker på men är mottagliga för. Jag tror inte köphistorik behöver vara avgörande, snarare att nyheter kan locka, bland annat utifrån säsong.

Men utgången av den nya Bluetooth-tekniken är oviss, menar Sara Rosengren.

– Det står alltid och väger när nya teknologier kommer – de formas i mötet mellan kund och företag.

FAKTA

Så får butikerna dig att handla mer

Specialexponering:

Varor rycks ur sin vanliga placering och staplas i enorma berg i gångarna. Detta signalerar till kunden att det är billigt och ett bra erbjudande.

Enligt Fredrik Lange, professor i ekonomi vid Handelshögskolan, kommer butikerna kunna dra nytta av BLE-tekniken här.

– Eftersom varorna står på stora ytor kan man räkna ut vad kunden är ute efter. Om kunder till exempel är nära stapeln med Coca Cola kan man skicka ut ett erbjudande som passar ihop med det, säger han.

Varor placeras där de inte hör hemma:

Genom att placera saker på andra ställen än var man är van att se dem kan butiken öka försäljningen.

Exempel är olivolja eller nyttiga chips i grönsaksavdelningen, eller chokladsås bredvid glass.

– Här tänker man att ett köp naturligt ska leda till nästa köp, samtidigt som man inte behöver leta runt i butiken, säger Fredrik Lange.

Placeringen i hyllan:

Genom att placera varor på olika höjd i hyllorna kan butikerna få dig att handla mer.

I regel är billiga varor placerade längst ner och mer exklusiva i ögonhöjd eller högre upp. Genom att kasta om varorna kan butikerna få dig att tro att något är billigare än vad de i själva verket är.

– Vi har gjort tester i butiker där man flyttat om varor. Det visade att folk upplever att de var mer prisvärda längre ner de var, säger Fredrik Lange.

Lockerbjudande vid kassan:

Utrymmet vid kassan är en guldgruva för butikerna. Därför placeras gärna lockerbjudande där, till exempel godis eller säsongsbetonade varor som halstabletter.

– Vi belönar oss i slutet av handlingen. Här måste man även ofta stanna till i väntan på sin tur i kassan. Läsk, choklad och tuggummi är typiska varor vid kassan, säger Fredrik Lange.

ARTIKELN HANDLAR OM