Ny bluffvåg mot Swedbankkunder

1 av 2 | Foto: MALIN ARNESSON
Leif Danielsson är en av de som fått mejlet: ”Det såg ganska äkta ut”
NYHETER

Nu händer det igen.

Tusentals svenskar får mejl som ser ut att komma från Swedbank och uppmanas att lämna ut kontouppgifter.

- Släng mejlet, det kommer inte från oss, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Det har gått drygt en månad sedan den senast vågen.

Men nu är det dags igen. Ett mejl, som ser ut att komma från Swedbank, har skickats ut till mängder av svenska e-postadresser.

– De går ju inte bara till Swedbank-kunder, utan till slumpade mejladresser som bedragarna på något sätt kommit över, säger Anna Sundblad.

"Kontot spärrat"

I mejlet står att "ogiltiga inloggningsförsök" gjorts till mottagarens konto och att kontot därför spärrats.

För att aktivera kontot igen uppmanas mottagaren följa en länk och där uppge sina kontouppgifter.

– Det här är så kallad fishing, och följer man länken kan man få något i sin dator som hämtar information.

– Vi uppmanar att slänga mejlet direkt. Lämna aldrig ut några koder!

"Går i vågor"

Hur många som går på bluffen vet Anna Sundblad inte säkert.

– Men de är inte så många. Kunder tipsar varandra på sociala medier, och även ni i tidningen.

– Det här förekommer ju tid efter annan - det kommer och går i vågor.

"Såg ganska äkta ut"

Leif Danielsson är en av de som fått mejlet.

– Det såg ganska äkta ut, och eftersom jag hade problem med mitt kontokort i går blev jag lite fundersam. Men sedan läste jag genom mejlet en gång till.

Då lade han märke till att det var konstigt formulerat.

– Det fick mig att inse att det inte var äkta, så jag kastade det.

ARTIKELN HANDLAR OM