Tystar lurade kunder – med hemligt avtal

Postkodlotteriet tystar drabbade spelare i hemliga uppgörelser

1 av 2 | Foto: SVENSKA DAGBLADET TT NYHETSBYRÅN
NYHETER

Flera spelare har blivit grundlurade av Postkodlotteriets skraplotter på internet.

Aftonbladet kan avslöja att spelarna har skrapat fram tre lika belopp - men ändå inte vunnit pengarna.

Enligt Postkodlotteriet är det ett fel i programvaran som har gjort att nitlotter har signalerat vinster.

Ett av offren för Postkodsskrapets miljonlotter är en kvinna norr om Stockholm. I en anmälan till Lotteriinspektionen skriver hon att hon vid ett tillfälle vann 12 miljoner och vid ett annat 800 000 kronor när hon skrapade fram lotterna på nätet. Men Postkodlotteriet vägrade betala ut vinsterna.

Både Postkodlotteriet och Lotteriinspektionen som ska granska spelet har försökt tysta ner hela affären.

Men efter att Aftonbladet överklagat Lotteriinspektionens beslut måste handlingarna nu lämnas ut efter en dom i Kammarrätten - därmed kan också alla spelare få information om skandalen.

Tystas ned

Postkodskrapets lotter går att köpa genom Postkodlotteriets  hemsida. Kvinnan som drabbades av två felaktiga lotter spelade i maj förra året.

Hon skrapade fram tre likadana belopp på respektive lott, men samtidigt stod det i en text att hon inte hade fått någon vinst.

Kvinnan visste inte hur hon skulle göra för att spara en skärmkopia så hon tog fram sin digitalkamera och fotograferade lotterna på skärmen.

När Aftonbladet ringer henne vill hon  inte prata.

Hon och Postkodlotteriet har efter skandalen träffat en uppgörelse. Hon har inte fått vinsterna som hon ville ha, men hon har fått en ekonomisk kompensation och har i samband med det gjort upp om att det hela ska tystas ner. Hon får helt enkelt inte prata om saken.

Träffade hemlig uppgörelse

Efter hennes anmälan har Lotteriinspektionen undersökt saken och i ett brev till kvinnan skriver myndighetens chefsjurist  Johan Röhr att det har varit ett fel i en del av Postkodskrapets programvara:

"Detta fel har medfört, under vissa givna förutsättningar, att kunder i lotteriet erhållit ett oriktigt besked om tre lika belopp på nitlott samtidigt som den korrekta texten `Tyvärr ingen vinst den här gången. Vill du försöka igen?´visats. Det aktuella felet ska nu vara åtgärdat. Handläggningen i tillsynsärendet är ännu inte avslutad."

Kvinnan fick samtidigt rådet att vända sig till kommunens konsumentvägledare eller en jurist om hon ansåg att hon hade rätt till vinsterna och ville gå vidare med ärendet.

Men hon valde till slut att nå en hemlig uppgörelse med Postkodlotteriet.

– Vi har gjort upp det med henne på ett bra sätt, säger Postkodlotteriets marknadsdirektör Anders Årbrandt.

– Det har inte varit någon vinst. Men vi vill se till att hon blir nöjd i alla fall.

Hur mycket pengar har hon fått?

– Jag går inte in på det.

En del av uppgörelsen är att hon inte får prata om det här?

– Ja, det är korrekt. Det är en affärshemlighet som alla våra andra avtal.

Enligt Anders Årbrandt är det tre spelare som har drabbats av vinstlotterna som i själva verket har varit nitlotter. Han uppger att det blev ett fel i presentationen av lotterna, inte i själva lotterimomentet.

– Det var två budskap på skärmen helt enkelt. Det är jättetråkigt för vi vill faktiskt bara ha nöjda kunder. Vi älskar att dela ut vinster till våra kunder. Men här blev det fel.

ARTIKELN HANDLAR OM