Volkswagen köper ut Scania från börsen

Foto: Foto: TOMMY MARDELL
NYHETER

Tyska Volkswagen vill köpa ut Scania från Stockholmsbörsen.

Företaget bjuder 200 kronor per aktie – totalt 59,8 miljarder.

Köpet ska inte påverka Scanias roll i Sverige.

Redan nu är Volkswagen (VW) majoritetsägare av Scania och kontrollerar tillsammans med MAN 88,3 procent av rösterna och 59 procent av aktierna i företaget, enligt Dagens Industri.

Vill öka

Nu vill man öka sitt ägande.

Volkswagen erbjuder 200 kronor per aktie, oavsett aktieslag. Under fredagen stängde med ett värde för B-aktie på 147,50 kronor medan A-aktien stängde på 144,50 kronor, skriver DI.

”Erbjudandet återspeglar vår grundläggande syn på Scanias värde och den långsiktiga strategiska potentialen av att fullt ut integrera Scania i Volkswagen-koncernen, skriver Martin Winterkorn, ordförande i VW:s förvaltningsstyrelse i ett pressmeddelande, enligt TT.

Först den 17 mars kan aktieägare börja sälja och försäljningsfönstret stänger 15 april. Affären kommer bara att avslutas om VW kommer upp över 90 procents ägande i Scania.

En nyckel

Vid en presskonferens uppger VW:s finansdirektör Hans-Dieter Pötsch att man siktar på att uppnå 100 procent av ägandet.

– Det är en nyckel för Volkswagens strategi för lastbilsmarknaden.

Enligt Leif Östling – tidigare vd på Scania och numera ledamot i VW:s förvaltningsstyrelse – finns inga planer på nedskärningar på tillverkning av lastbilar i Sverige.

– Hela kärnan till Scanias succé har sitt ursprung i Sverige, säger han på presskonferensen.

Vid Scania hoppas man att beskedet gäller.

– Det är ju upp till ägarna. De säger att inga jobb ska försvinna. Vi har haft VW som ägare sedan 2000 och jag kan bara rekapitulera av vad som varit, och de har alltid stött Scania i sin utveckling, säger Scanias presschef Hans-Åke Danielsson till Aftonbladet.

"Alla vill äga Scania"

Martin Sköld, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, är inte förvånad över att VW vill ta över hela bolaget.

– Alla skulle vilja äga Scania, det är världens främsta företag inom det segmentet. Den svit man har med positivt resultat kan jag inte minnas när den var bruten senast. Man är medveten om detta i VW-gruppen och det vore hål i huvudet att äventyra det, säger han.

Sköld fortsätter:

– Sedan kan ingen lämna några löften och säga att jobb i Sverige aldrig kommer att vara hotade.

Infekterade relationer

Enligt Dagens Nyheter har kontakten mellan VW och flera av de svenska institutionerna som är minoritetsägare i Scania varit mycket infekterat, vilket gör köpet kontroversiellt.

Tidningen skriver att Skandia och Fjärde AP-fonden inte kommer sälja sina aktier.

– Scania bör inte säljas i det här konjunkturläget. Jag tror att det är viktigt för bolaget att vara börsnoterat för att de ska nå sin rätta potential,

skriver Skandias aktiechef Caroline af Ugglas i ett meddelande.

ARTIKELN HANDLAR OM